75% от линковете във Facebook се споделят без четене

Изследване на политическите крайности в социалните медии

Ваня Милева Последна промяна на 08 януари 2025 в 00:00 1017 0

Хората с крайни политически убеждения, независимо дали са крайно леви или крайно десни, са по-склонни да споделят съдържание в социалните мрежи, без дори да го прочетат.

Според мащабно изследване на 35 милиона публикации във Facebook за периода 2017–2020 г., над 75% от споделените линкове никога не са били кликвани. Това позволява на крайното и пристрастно съдържание да доминира в онлайн разговорите.

Често приемаме, че приятелите ни са проверили съдържанието, което споделят. Изследване на Пенсилванския държавен университет обаче показва, че това предположение няма основание. В повечето случаи хората не са проверили нито достоверността, нито релевантността на информацията, а просто я препращат.

Бързината и лекотата на споделяне

Социалните мрежи стимулират потребителите да разпространяват новини без да кликват върху линка. Заглавията и броят на споделянията или харесванията често изкушават хората да разпространят статия, без да са я прочели. Това води до масово разпространение на подвеждаща информация.

Заглавията заблуждават

Заглавията и анонсите са ограничени в броя на думите и затова не могат да предадат нюансите или контекста и не водят до истинско разбиране на политическия или научен смисъл на новинарската история

Четенето само на заглавията и анонсите създава фалшиво чувство за информираност у потребителите. Безразборното споделяне без четене значително допринася за разпространението на дезинформация.

Влияние на политически пристрастия

Екипът проучва как политическите предпочитания влияят върху поведението на потребителите. Използвайки данни от Facebook и алгоритми за машинно обучение, те анализират 8 000 линка и ги категоризират като политически и неполитически. Изследването установява, че 76.71% от всички споделяния са били без кликване върху линка. Потребителите, които споделят съдържание, често са съгласни с политическата позиция на източника, независимо дали това е CNN или FOX News.

Най-често политически крайното съдържание е било споделяно без предварително четене. Това важи както за крайно леви, така и за крайно десни потребители. Тази тенденция увеличава вероятността фалшиви новини и конспиративни теории да се представят като легитимни новини.

Потребители и времеви тенденции

В 4617 топ домейна и всичките пет потребителски групи умерените либерали и много консервативните потребители са най-често споделящите без четене. Когато разглеждат URL адресите, изследователите отбелязват, че умерените до силно либерални потребители споделят най-много политическо съдържание през 2017 и 2018 г., като силно консервативните потребители стават най-активните през 2020 г.

Развъдник на дезинформация

Комбинацията от мрежите във Facebook и склонността на потребителите да подкрепят новини, които отговарят на техните убеждения, създава благоприятна среда за разпространение на крайно съдържание. Алгоритмите в социалните медии допълнително стесняват обхвата на информация, с която потребителите се срещат, филтрирайки съдържание, което не съвпада с техните вярвания.

Според авторите на проучването потребителите често се водят от заглавията и кратките описания, без да анализират съдържанието. Това има умножаващ ефект, позволявайки бързото разпространение на информация сред милиони хора.

Фалшиви новини и политически предпочитания

Екипът проверява и дали е по-вероятно фалшиви новини да се споделят без четене. За URL адреси, обозначени като фалшиви от фактчекъри от трети страни, консервативните потребители отчитат по-голям общ брой споделяния без четене в сравнение с либералните потребители. От 2969 фалшиви новинарски URL адреса около 76,94% милиона споделяния без четене идват от консерватори и 14,25% от либерали.

Но тази разлика в моделите на споделяне е повлияна от новинарските домейни, защото повече фалшиви новини (76% до 82% в този набор от данни) се публикуват от консервативни домейни в сравнение с либералните домейни. Това предполага, че ако политически пристрастни потребители видят заглавие, което изглежда съобразено с тяхната политическа идеология, те с готовност ще споделят историята, без да си правят труда да проверят дали наистина е вярна

Препоръки за бъдеще

Изследователите предлагат социалните мрежи да въведат допълнително "триене" на фалшивите новини в процеса на споделяне, като се добавят предупреждения или известия. Това би накарало потребителите да мислят по-задълбочено за действията си и би ограничило разпространението на дезинформация.

Справка: S. Shyam Sundar, et al., Sharing without clicking on news in social media, Nature Human Behavior (2024). DOI: 10.1038/s41562-024-02067-4

ИзточникStudy finds 75% of Facebook links shared without clicking or reading, Sukanya Charuchandra, Аdvanced Science News

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !