Посветен на египетското божество Хнум, храмът на Есна е един от последните примери за древноегипетска храмова архитектура.
От оригиналния храмов комплекс е оцеляло само преддверието, наречено пронаос, защото през XIX в. от н. е. то е използвано като склад за памук.
Сградата е с размери 37 м дължина, 20 м ширина и 15 м височина и е украсена основно през римския период (I-III в. сл. н. е.).
"Пронаосът на храма в Есна е постройка от пясъчник, която е била издигната пред същинската сграда на храма преди или по време на управлението на римския император Клавдий (41-54 г. сл. н. е.) и вероятно е била много по-голяма от самия храм", посочват в изявлението си професор Кристиан Лайц (Christian Leitz) от Института за древни близкоизточни изследвания към Университета в Тюбинген и колегите му.
"Разположението му в средата на градския център вероятно е допринесло за това, че преддверието е било запазено и не е било използвано като кариера за строителни материали, както други древни постройки по време на индустриализацията на Египет."
"През последните 1800 години местните хора са палили огньове в преддверието на храма", допълват те.
"В резултат на това някогашните цветни декорации на стените и колоните са почернели".
"През последните шест години екип от до 30 египтяни разкри цветовете на астрономическите изображения, покриващи целия таван, както и цветовете на 18-те вътрешни колони."
"През тази година започна нова фаза на реставрацията. Специалистите завършиха възстановяването на южната вътрешна стена и южната част на западната задна стена."
"Те извадиха на бял свят оригиналните цветове с преобладаващи жълти и червени пигменти, отбелязвайки голямата разлика от цветовите схеми, срещани на други места, например в храма на Дендара, където преобладават бялото и светлосиньото."
Царска престилка с растителна украса: папирусът (горе) е емблемата на Долен Египет, а лилията (долу) - емблемата на Горен Египет. Кредит: Ahmed Amin / Ministry of Tourism and Antiquities
Най-голямото откритие на екипа през тази година са детайлите от облеклото на царя и божествата на Есна, техните корони и тронове.
"Преди това изобщо не можехме да ги видим поради дебелия слой сажди върху релефите", разказва професор Лейц.
"Всички тези изрисувани детайли са неразделна част от сцените с жертвоприношения, които покриват вътрешните стени на храма.
"Знаехме за йероглифните текстове и релефите, но току-що откритите декорации върху изображенията на трона имат свое собствено значение."
"В сцена, изобразяваща поднасяне на лък и стрела на богинята Нейт, нашият екип по консервация откри четири изрисувани лъка в долната част на трона, може би част от първоначално деветте лъка - препратка към "деветте лъка" като обозначение за Горен и Долен Египет и седем други територии, управлявани от египетския цар."
"Друг пример е престилката на царя в една от сцените с принасяне на жертви."
"Тя е украсена с две растения: папирусът (горе) е емблемата на Долен Египет, а лилията (долу) - емблемата на Горен Египет, което символизира, че царят е владетел на двете части на страната."
"Може би най-впечатляващата сцена е тази със свещената барка на местното божество Хнум, която пренася светилището на бога."
"Тази лодка е носена от няколко жреци, които я изнасят от най-вътрешната част на храма в процесия, за да може в специални случаи жителите на Есна да видят поне затвореното светилище на бога."
"През останалата част от годината тя е скрита в храма, до който достъп имат само жреците."
Източник: Archaeologists Uncover New Paintings in Ancient Egyptian Temple of Esna, Sci.News.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари