Екип археолози, геолози и историци, свързани с няколко институции в Испания, е установил, че долменът Менга представлява едно от най-големите инженерни постижения на неолита. В своето изследване, публикувано в Scientific Reports, групата използва нови технологии, за да научи повече за камъка, използван за създаването на древното погребално съоръжение, и да проучи как са били използвани дървени материали и въжета при изграждането му.
Долменът Менга е древна погребална могила, разположена близо до Антекера, Малага, Испания. Тя е датирана отпреди около 5700 години и е една от най-големите известни мегалитни структури, построени в Европа. Изградена е в горната част на хълм с помощта на големи камъни, най-големите от които тежат повече от 100 тона. В това ново проучване изследователският екип разглежда задълбочено състава на камъните, използвани за изграждането на могилата, откъде идват и как са били транспортирани.
(а) Художествено представяне на каменоломните дейности за извличане на камъка C-5 в кариера № 2 в Серо де ла Крус. Рисунка: Мойсес Белилти под ръководството на Хосе Антонио Лозано Родригес и Леонардо Гарсия Санхуан. (b) Перспектива на дебелината и формата на камъка С-5, опората върху част от ортостат О-10 и тумулната структура. Разкопки на Университета в Малага. Ferrer-Marqués, 1984 г. Conjunto Arqueológico Dólmenes de Antequera. (с) Изпъкнала морфология на върха на камъка С-5 и дебелината на тумулната структура. Разкопки на Университета в Малага. Ferrer-Marqués, 1984 г. Conjunto Arqueológico Dólmenes de Antequera. Кредит: Scientific Reports (2023). DOI: 10.1038/s41598-023-47423-y
За да научи повече за състава на камъните, изследователският екип използва техники за петрографски и стратиграфски анализ, които показват, че камъните са предимно калкаренити - вид детритна седиментна скала. В съвременната епоха те са известни като меки камъни поради своята крехкост. Според изследователите такъв мек вид скала би бил труден за пренасяне, без да причини увреждания - констатация, която предполага определено ниво на инженерна сложност.
(а) Геоложка карта на тектоничните съединения върху DTM, показваща местоположението на Менга и Виера и вероятните райони на кариерата в Серо де ла Крус. (b) Стереографско представяне на групите от пукнатини. (c) Преглед на тектонското разломяване, налично в кариерни райони № 2 и № 3. (d) Групи от пукнатини, наблюдавани в кариера № 1. (e) Пример за евентуално изхвърлен мегалитен камък в кариера № 1. Кредит: Scientific Reports (2023). DOI: 10.1038/s41598-023-47423-y
Те твърдят, че преместването и поставянето на такива големи камъни би изисквало мащабно планиране и инженерни дейности, особено за връхния камък, който е бил поставен отгоре на камерата, за да служи като покрив. Изследователите твърдят, че той тежи приблизително 150 тона. Те изтъкват, че поставянето на такива големи камъни би изисквало използването на скелета и въжета, а транспортирането му би изисквало равни пътища.
Изследователският екип заявява също, че гробницата е построена по такъв начин, че да сочи в желана посока. Позицията му се изравнява с близките планини по начин, който създава сложни светлинни фигури в камерата. Те установяват също така, че ранните инженери са измислили начин да поставят камъни по ръбовете на погребалната камера в съчетание, за да отвеждат изтичащата вода като средство за предотвратяване на ерозията.
Справка: José Antonio Lozano Rodríguez et al, The provenance of the stones in the Menga dolmen reveals one of the greatest engineering feats of the Neolithic, Scientific Reports (2023). DOI: 10.1038/s41598-023-47423-y
Източник: Closer look at the Menga dolmen shows it was one of the greatest engineering feats of the Neolithic, Bob Yirka, Phys.org
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари