Праисторическите пещерни рисунки са помогнали на изследователите да идентифицират древните същества, които някога са съжителствали с хората в цяла Евразия, но скалното изкуство в Южна Африка изглежда съдържа няколко фантастични същества.
Очевидно изобразяващи еднорози, тези скални рисунки някога са стимулирали колонистите да търсят митичните същества, а изследователите все още не са сигурни какво е трябвало да представляват тези произведения на изкуството.
В новото си изследване авторът Дейвид Вителсън (David Witelson) обяснява, че търсенето на еднорози е било "нещо обичайно" в Южна Африка през колониалната епоха. Мечтаейки да получат награда, европейците се впускат в търсене на еднорогите кончета, след като чуват разказите на местното население за съществуването на такива същества.
Жаждата за еднорози получава тласък през 1797 г., когато Джон Бароу - тогавашният главен одитор на държавните финанси в нос Добра надежда - публикува скица на еднорог, за която твърди, че е копирана от пещерна рисунка, която е срещнал на брега на река Тарка. Сред фурора, предизвикан от изображението, скептиците казват, че животното може да не е нищо повече от носорог или антилопата гемсбок, нарисувана в профил, така че единият от двата ѝ рога да закрива другия.
Скептиците казват, че животното може да не е нищо повече от антилопата гемсбок, нарисувана в профил, така че единият от двата ѝ рога да закрива другия. Кредит: Wikimedia Commons
Неотдавна изследователите отбелязват, че в рисунката на Бароу е използвана западна естетика, която е била чужда на произведенията на местното изкуство, и тя прилича повече на европейските митични еднорози, отколкото на автентично африканско същество. (вж Откъде идва митът за еднорога? На европейските пазари са продавани рога на нарвали за рога на тези създания)
С други думи, оригиналната пещерна рисунка вероятно не е приличала на копието на Бароу, ако изобщо е съществувала.
Въпреки това местните сведения продължават да описват същества, подобни на еднорози. Например една от местните легенди, записана от мисионера Йоханес Теодорус ван дер Кемп през 1804 г., идентифицира "много диво животно [...] [с] един рог, поставен на челото му, който е много дълъг".
Задълбочавайки се в тези сведения, Вителсън отбелязва, че южноафриканските еднорози обикновено са описвани с ивици, а понякога са наричани "кама", което съвпада с местната дума Cape Khoekhoe за "вода". След като изследва едно еднорогато животно на скална рисунка в провинцията на Южна Африка Фрий Стейт, авторът на изследването установява, че съществото прилича на митичните "дъждовни животни" от преданията на бушмените, за които се твърди, че са раирани и притежават един-единствен рог.
Съчетавайки тези наблюдения, той стига до заключението, че "по този начин южноафриканският "еднорог" изглежда е символ на дъжда, друга форма на бушменските дъждовни животни", участващи в сцени, които са за "правене на дъжд".
Случило се така, че тези митологични същества приличали по-скоро на еднорозите от европейските приказки, което довело до голямо недоразумение.
"Cилната, повърхностна прилика на еднорогите дъждовни животни с европейските еднорози е довела до сложно смесване на идеи", коментира Вителсон.
Справка: Cambridge Archaeological Journal, First View, pp. 1 - 18 DOI: https://doi.org/10.1017/S0959774323000045
Източник: Unicorns Appear In South African Rock Paintings, But Were They Real?, IFLScience
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари