Неандерталците са готвели - още едно доказателство, че са били интелигентни колкото Хомо сапиенс

Ваня Милева Последна промяна на 17 октомври 2023 в 00:00 8286 0

Реконструкция на неандерталец.

Кредит Natural History Museum in London

Реконструкция на неандерталец.

Фактът, че неандерталците са умеели да правят огън и да го използват, наред с други неща, за готвене, показва техния интелект.

"Това потвърждава нашите наблюдения и теории от предишни проучвания", обяснява Диего Анджеучи (Diego Angelucci), археолог от Университета на Тренто и съавтор на изследването.

"Неандерталците са били способни на символична мисъл (използване на символи, напр. думи и изображения, и ментални представи за обекти или събития), можели са да създават художествени предмети, знаели са как да украсяват телата си с орнаменти и са имали изключително разнообразна диета. Добавете към това, че въз основа на нашите открития можем да кажем със сигурност, че те обикновено са яли готвена храна. Тази способност потвърждава, че те са били толкова интелигентни, колкото Хомо сапиенс, живял хилядолетия по-късно."

Откъде знаем, че неандерталците са знаели как да използват огъня?

"Археолозите са единодушни, че са знаели как да използват огъня. Но едно е да използваш огън, предизвикан от естествени процеси, като мълния, друго е да го направиш, да го поддържаш с дърва и да го използваш за готвене, отопление и отбрана. В това изследване ние демонстрираме, че няма съмнение, че неандерталците са можели да палят огън и че огънят е бил централен елемент в ежедневието им."

Статията "Процеси на формиране, използване на огъня и характеристики на човешкия бит в средния палеолит на обекта Грута да Оливейра" е публикувана на наскоро в PLOS ONE.

Разкопки в Грута да Оливейра. Кредит: João Zilhão

Двадесет години разкопки

Статията документира и сравнява останките от структурирани огньове, открити на едно и също място: Грута да Оливейра (Gruta de Oliveira) в централна Португалия, един от най-важните европейски археологически обекти за средния палеолит. Това, което е толкова изключително за тази пещера е, че разкопките са провеждани систематично и с прецизно в продължение на повече от 20 години между 1989 и 2012 г.

Работите са ръководени от международна група археолози, ръководени от Жоао Зилхао (João Zilhão) от Университета в Лисабон, който е автор на изследването заедно с Диего Анджеучи и Мариана Набайс (Mariana Nabais) от IPHES, Каталонски институт за човешка палеоекология и социална еволюция, Тарагона.

Пещерата Оливейра. Кредит: João Zilhão

Пещерата е част от карстовата система Алмонда, обширна мрежа от пещери, разположени на различни височини над голям извор, които са били обитавани в различни периоди от праисторията. Най-старите слоеве на Грута да Оливейра, които включват редица пасажи, датират от преди около 120 000 години, най-новите са от около 40 000: Смята се, че неандерталците са обитавали това място преди 100 000 и 70 000 години.

"За нас Алмонда е подарък, който продължава да дава за разнообразието и количеството артефакти и останки, които открихме през годините: от останките, датиращи от долния палеолит, до отсечените камъни от мустерийската култура, наистина има всичко", коментира Анджелучи.

Огнища и останки от храна

В случая обаче това, което привлича вниманието на археолозите, са следите от умишлено изградени и използвани огнища в пещерата. Археолозите са открили около дузина огнища на различни стратиграфски нива в площ от около 30 квадратни метра и 6 метра дълбочина. Безпогрешните кръгли градежи, подобни на басейн, бяха пълни с останки.

Находките от вътрешността и близостта на огнищата показват, че обитателите на пещерите са приготвяли храната си.

"Намерихме изгорени кости, изгорено дърво и останки от пепел. А скалата отдолу, продължава Анджелучи, е почервеняла от топлината: това е решаваща подробност, защото ни казва, че структурата е в първична позиция. И винаги е била там. Огънят е основен елемент в тяхното ежедневие. Той прави мястото удобно и помага за социализацията. Той връща онази основна идея за "дом", която може би би могла да се приложи и към тях."

Разкопки в Gruta de Oliveira. Кредит: João Zilhão

Разнообразна диета

Какво са яли неандерталците?

"Успяхме да разберем какво са яли и дори техниките за готвене, които са използвали. Намерихме останки и изгорени кости от сготвени кози, елени, коне, зубри, носорози, костенурки, които вероятно са били положени върху техните черупки и задушени на горещи камъни."

"Месото е било в менюто в тази вътрешна пещера, но при други разкопки в пещери с изглед към западното Средиземно море близо до Картахена (Испания) са намерени останки от риба, миди и мекотели, дори печени кедрови ядки. Вече демонстрирахме през 2020 г. в друга статия, публикувана в Science, че неандерталците са употребявали разнообразна храна, но португалските разкопки допълнително потвърдиха, че те са използвали огън, за да готвят храна.

Въпреки разкопките, археолозите не успяват да установят как неандерталците са палили огън.

"Може би са правили както в неолита, удряйки кремъчни камъни в скалите, за да хвърлят искри върху гнездо от сухи треви и съчки  например. Това е праисторическа техника, открита при изучаването на Йоци, Ледения човек. Досега обаче, не намерихме доказателства за това."

Разкопаването на поредица от слоеве, които покриват 30 000 години обаче, даде възможност на археолозите да сравнят данните с други обекти в същата област, които датират от горния палеолит и включват по-скорошен период, където Хомо сапиенс е потвърден в района.

"Не открихме разлика: те са живели в пещерите по сходен начин. Техните умения също са знак за интелигентност. Те не принадлежат към различни видове, бих казал, че са различни човешки форми."

Изследването

Тази статия представлява края на дълга работа по анализ на данни, която изследва 30 години открития. Португалският екип на Жоао Зилхао проучи каменните инструменти, докато Мариана Набайс анализира костните останки и провежда пространствени анализи, за да проучи позицията на находките в пещерата и местоположението на огньовете.

Изследователската група на университета в Тренто (департамент по хуманитарни науки) се фокусира върху стратиграфските и микроскопските изследвания.

"Ние разчитахме на техниките на интердисциплинарната археология: предварителни проучвания на място, щателни разкопки, точно позициониране на всички находки, систематично пресяване, прецизен метод за събиране на данни на терен, събиране на проби за последващ анализ под микроскоп или в лабораторията: този тип археология се извършва с най-модерните методологии. Те изискват време и ресурси и това е, на което учим нашите студенти."

Справка:  Diego E. Angelucci et al, Formation processes, fire use, and patterns of human occupation across the Middle Palaeolithic (MIS 5a-5b) of Gruta da Oliveira (Almonda karst system, Torres Novas, Portugal), PLOS ONE (2023). DOI: 10.1371/journal.pone.0292075