Раздадоха наградите за принос в науката „Питагор“

Наука ОFFNews Последна промяна на 20 май 2016 в 10:11 11153 0

В навечерието на празника на просветата и културата 24 май вчера, 19 май 2016 г. бяха раздадени на официална церемония наградите за съществен принос в областта на науката „Питагор“.

За 8-ми път Министерството на образованието и науката връчи отличия на учени, научни колективи и организации за постижения в областта на науката и технологиите. Тази година е възстановена Голямата награда „За цялостен принос в развитието на науката“, учредени са и четири нови категории: награда за научен колектив с успешна експлоатация и комерсиализация на научните резултати, награда за научна книга, награда за фирма с най-много инвестиции в научната дейност и за значим принос на български учен, работещ в чужбина.

Официалната церемония в хотел Балкан, София, бе открита с реч на вицепремиера и министър на образованието и наука Меглена Кунева. "Като политик вярвам, че за решения трябва да се осланяме на науката", заяви тя. "Очаквам в близките дни да бъде оповестен проектът за стратегия на развитието на научните изследвания до 2025 година. Амбициозната цел на стратегията е за значителен ръст в публичните инвестиции в научно-изследователската и развойна дейност в България, включително и през оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж" с 500 милиона лева до 2020 година и достигане на 0.45% от публичните разходи от брутния вътрешен продукт до 2020 г." - обеща министърът. Меглена Кунева заяви от името на министерството и екипа си, че ще подкрепи "всички идеи, които са напред във времето си". "И все пак, тя се върти"- завърши речта си вицепремиерът.

Преди да бъдат обявени наградите, бе представено авторитетното жури, съставено от носители на наградата през годините.

• доцент д-р Георги Йорданов, преподавател във факултета по химия и фармация в Софийския университет, с разработки в наномедицината и оптоелектрониката
  • проф. д-р Доротей Гетов - Институт за литература, БАН
  • доцент д-р Милен Георгиев, Институт по микробиология, БАН - председател на журито
  • Галя Ангелова, д-р на математическите науки, ръководител на секция лингвистично моделиране в Института по информционни и комуникационни технологии на БАН
  • Стойчо Язаджиев, доктор на физическите науки и професор в катедра "Теоретична физика" във Физическия факултет на СУ
  • доцент д-р Нели Косева, директор на Института по полимери, БАН
  • доцент д-р Радка Кънева, ръководител на Молекулярен медицински център, работи в областта на медицинската генетика

В различните категории бяха номинирани 47 учени от висшите училища в страната и чужбина. В тазгодишното издание на наградите за наука „Питагор”, победителите в категориите са следните:

• Носители на Голямата награда за цялостен принос в развитието на науката са двама:
    • проф. Елка Бакалова, изкуствовед и културолог, изследовател на средновековното българско и византийско изкуство, работи в Института за фолклор (БАН), член-кореспондент на БАН
    • акад. проф. Петър Кралчевски, най-младият в момента български академик, декан на Химическия факултет на Софийски университет. Изследванията му са в областта на физикохимията и науката за колоидите.
  • Голяма награда „Питагор” за млад учен взе главен ас. Антония Тончева от Института по полимери, работи в Лаборатория за биологично активни полимери. Разработва микро и нановлакнести материали за приложение в медицината и фармацията.
  • Победител в категория утвърден учен в областта на природните и инженерни науки е проф. д-р Владимир Божинов, ръководител на катедра "Органичен синтез и горива" към Химикотехнологичния и металургичен университет, София. Научните му изследвания са насочени към функционални флуоресцентни съединения, за първи път извършва проучвания за възможността на молекулите да изпълняват логически операции в двоична система.
  • Наградата „Питагор” за утвърден учен в областта на здравето и медицинските науки взеха двама  учени:
    • проф. Ирини Дойчинова, преподавател във Фармацевтичния факултет на медицинска академия, катедра "Физикохимия". Работи в областта на лекарствения дизайн, изчислителната химия и биология.
    • проф.  д-р Ивайло Търнев, д.м.н., е началник на Клиниката по нервни болести към УМБАЛ „Александровска”. За първи път описва две нови наследствени болести.
  • В категория "утвърден учен в областта на хуманитарните и социалните науки" бе победител проф. д-р Веселин Петров, автор на монографията "Процесуално философски прочит на дилемата континуалност".
  • Доцент д-р Александър Куюмджиев взе наградата „Питагор” за научна книга за монографията си "Стенописите в главната църква на Рилския манастир"
  • Наградата за ръководител на научен колектив с успешна експлоатация и комерсиализация на научните резултати взе проф. д-р Николай Нихризов за развитие на археологическата карта на България.
  • Награда за фирма с най-много инвестиции в научната дейност бе дадена на фирма "Комак медикал" с основател и изпълнителен директор д-р Милен Врабевски.
  • За първи път бе дадена награда за най-успешен български учен, който работи извън страната. Носител на наградата „Питагор” за значим принос на български учен, работещ в чужбина е проф. Теньо Попминчев, който откри нов метод в нелинейната оптика и реализира за първи път през 2015 г. рентгенов лазер със свръхкъси импулси.

Наградите за високи научни резултати на издателствата на научна литература на ТОМСЪН РОЙТЕРС взе Софийския Университет, а на ЕЛЗЕВИР - Химикотехнологичния и металургичен университет, София.