Защо да Винчи и Рембранд са се рисували кривогледи?

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 10 декември 2019 в 10:21 5510 0

Кредит GIFT OF JOHN J. GLESSNER III, 1947/THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART

Автопортрет на Рембранд, в който неговото дясно око гледа право напред, а лявото е леко отклонено навън.

Силно доминиращо око, а не зрително разстройство може да е причината защо Леонардо да Винчи и Рембранд ван Рейн са си направили автопортрети с разногледи очи, според изследване, публикувано в JAMA Ophthalmology.

Предишни изследвания предполагат, че известните художници може да са имали разстройство, наречено екзотропия, при което едната очна ябълка се отклонява навън. Заболяването прави трудно за мозъка да използва едновременно информацията от двете очи, за да създаде триизмерен образ и разчита на двуизмерни белези, за да създаде дълбочина. Това носи на заболелите "изравнен" поглед към света, което носи предимства на художниците, рисуващи върху равно платно.

Но използвайки тригонометрия и снимки на хора, гледащи в огледало, Дейвид Гайтън (David Guyton), офталмолг в Университета Джонс Хопкинс и колегата му Ахмед Шакарчи (Ahmed Shakarchi), заключват, че художниците може би са имали прав поглед в крайна сметка. 

Мозъците на хора, които имат силно доминиращо око, ще поставят акцент върху това, което окото вижда. Така че когато такива хора гледат отблизо в огледало - както художниците, взиращи се в детайлите, за да създадат автопортрет - те биха могли да решат, че имат екзотропия, дори да не е вярно, разказва Гайтън.

Например, учените откриват, че човек със силно доминиращо око и очи на разстояние 6 см едно от друго, седящ на 16,5 см от огледало, ще забележи погрешно, че по-слабото око е и отклонено навън с ъгъл от 10,3 градуса. Този ъгъл съвпада с ъгъла на очите, изобразени в някои творби на да Винчи. 

"Това е хитра идея", смята Кристофър Тайлър (Christopher Tyler), офталмоневролог от Градския университет на Лондон, чиито предишни анализи на изображения - някои от които на да Винчи и други, за които се смята, че той е позирал - предполагат, че той е имал екзотропия. В много от тези творби, очите изглежда гледат в различна посока. 

За да е валидно това обяснение, художниците трябва да са седели "нереалистично близо" до огледалото, особено за някои от автопортретите на Рембранд или за картината Салватор Мунди, за която да Винчи може би си е позирал частично сам. И това не обяснява напълно защо статуите, създадени по образа на да Винчи от други художници, също показват очевидна екзотропия, разказва Тайлър.

Бевил Конуей (Bevil Conway), невробиолог в Националния институт по здраве в Бетесда, смята, че и двете обяснения са възможни. Често срещан навик на художниците е да затворят едното си око и да използват палеца си, за да добият представа за пропорциите на триизмерните обекти и как ще изглеждат двуизмерни. И екзотопията, и силно доминиращото около може да имат сходен ефект на "изправяне", което може би е помогнало на да Винчи и Рембранд да създават триизмерен свят на равното платно.

"Дебатът още е отворен и отговорът е, че няма как да знаем", добавя Конуей. 

Източник: Science news - Why Rembrandt and da Vinci may have painted themselves with skewed eyes

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !