На тази дата Нилс Бор завършва статията си, която полага началото на квантовата теория

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 април 2022 в 00:00 20810 0

Моделът на Бор на водородоподобен атом

Кредит Wikimedia Commons

Моделът на Бор на водородоподобен атом (Z е зарядът на ядрото), където отрицателно зареденият електронен, заключен в атомната обвивка, обкръжаваща малкото, положително заредено атомно ядро. Преходът на електрон от орбита на орбита се придружава от излъчването или поглъщането на квант електромагнитна енергия (hν).

През март 1913 г. Нилс Бор, датски теоретичен физик, един от създателите на съвременната физика изпраща предварителна версия на своя статия на британския физик Ърнест Ръдърфорд, а през април отива за няколко дни в Манчестър, за да обсъди теорията си.

На 5 април Бор завършва трите части на революционната си статия "За структурата на атомите и молекулите", публикувани в списание "Philosophical Magazine" през юли, октомври и декември 1913 г., които съдържат квантовата теория за водородоподобни атоми.

В теорията на Бор могат да се отделят два основни компонента:

1. Общи постулати за поведението на атомните системи, които важат и днес и са всестранно проверени;
  2. Специфичен модел на атомната структура, която представлява днес само на исторически интерес.

Постулатите на Бор съдържат предположения за съществуването на стационарни състояния и за преходи с излъчване между тях в съответствие с представите на Планк за квантуване на енергията на материята.

Моделът на теорията Бор идва от предположението на възможността за описване на движението на електроните в атома, намиращи се в стационарно състояние, на базата на класическата физика, върху които се наслагват допълнителните квантовите условия (например, квантуване на ъгловия момент на електрона).

Теорията на Бор позволи да се обясни излъчването и поглъщането на кванти електромагнитна енергия в серийните спектри на водорода.

Работата на Бор веднага привлича вниманието на физиците и стимулира бързото развитие на квантовите концепции. Съвременниците му я оценяват като важна стъпка. Така през 1936 г. Ръдърфорд пише:

"Смятам квантовата теория за спектрите, предложена от Бор, като една от най-революционните от всички, създавани някога в науката; и не знам друга теория, която е била по-успешна".