Ново откритие в ЦЕРН с участие на учени от БАН (видео)

БАН Последна промяна на 11 февруари 2022 в 00:10 9356 0

Eкспериментът ТОТЕМ (снимка от сектор 45 на LHC тунела)

На първо място в списъка с вълнуващи резултати в ЦЕРН за 2021 г. е експерименталното наблюдение на обмен на одерони при еластични протон-протонни и протон-антипротонни взаимодействия.

Един от водещите учени на този експеримент е д-р Георги Анчев oт Института за ядрени изследвания и ядрена енергерика на БАН (ИЯИЯЕ-БАН) . Той е автор на системите за събиране и обработка на данни и координатор както при инсталирането на тези системи в тунела на LHC, а така и при тестването на детекторите и въвеждане им в експлоатация.

Одероните (фамилия от виртуални, цветно-неутрални състояния, съставени от нечетен брой глуони) са предсказани теоретично през 1973 година.

На експеримента TOTEM, провеждан на LHC в ЦЕРН, се изследва еластичното разсейване на протони, което носи важна информация за взаимодействието и структурата на тези елементарни частици. През 2021 г. експериментите ТОТЕМ в ЦЕРН (Швейцария) и DØ във Фермилаб (САЩ) докладваха за първото експериментално наблюдение на обмен на одерони. Откритието е резултат от моделно независим анализ на данните от протон-протонни (TOTEM) и протон-антипротонни (DØ) взаимодействия, тъй като одеронът се проявява по различен начин в тези два случая.

Виртуално посещение в тунела на Големия адронен колайдер в ЦЕРН с д-р Георги Анчев:

Експерименталното наблюдение на обмен на одерони при еластични протон-протонни и протон-антипротонни взаимодействия е и най-значимото научно постижение на Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН за 2021 година.