Някои планети могат да обикалят около свръхмасивна черна дупка вместо звезда

Ваня Милева Последна промяна на 20 септември 2019 в 11:03 8052 0

Кредит: ESO / Wikipedia.

Свикнали сме планетите да обикалят около звезди. Но се оказва, че те могат да съществуват и около свръхмасивни черни дупки.

Вече е възприета идеята, че планетите могат да обикалят по-малките черни дупки, но много по-малко се знае за свръхмасивните черни дупки, които са милиони пъти по-масивни от нашето Слънце.

Затова Кеичи Уада (Keiichi Wada) от Университета в Кагошима, Япония, и неговият екип приложиха модели за формирането на планети около свръхмасивни черни дупки, за да видят какво ще се случи.

„Това е първото проучване, което потвърди възможността за „директно“ образуване на планетоподобни обекти, които не са свързани със звезди, а със свръхмасивни черни дупки“, заяви Уада.

Обикновено се смята, че образуването на планети започва с диск от прах и газ около звезда. Постепенно този материал образува струпвания и гравитацията след това привлича още материал, изграждайки планета.

Уада и неговият екип проучиха как ще се държат подобни дискове, когато обграждат свръхмасивни черни дупки, и доказаха, че и тук може да работи приблизително същия процес.

„По принцип това е същият процес като образуването на обикновените планети около звезди“, отбелязва Уада.

Разтегляне на времето

Поради огромната си маса и гравитационното привличане, свръхмасивните черни дупки изкривяват пространство-времето по странен начин. Но орбиталните планети може да не почувстват някакви странни ефекти, като например разтегляне на времето. Уада обяснява, че вероятно биха обикаляли на огромно разстояние - между 10 и 30 светлинни години, където екстремните ефекти на Общата теория на  относителността биха били „незначителни“.

Планетарните системи около свръхмасивна черна дупка може би няма са като звездните системи.

„Общото количество прах е огромно“, отбелязва Уада. Това означава, че типичната маса за планетите вероятно ще е голяма - около 10 пъти повече от Земята - и може да има 10 000 планети около една черна дупка, разказва Уада.

Шон Реймънд (Sean Raymond) от Университета в Бордо коментира, че логиката на екипа е правдоподобна. Но пояснява, че е възможно планетите да се образуват по-близо до свръхмасивната черна дупка и да имат още по-голям брой. „Теоретично е възможно милиони планети да обикалят свръхмасивна черна дупка“.

Директното откриване на такива планети би било трудно поради големите разстояния. Но е възможно да се получат косвени доказателства за тях, може би чрез използване на инфрачервена астрономия, за да може да се наблюдава протопланетарния диск.

Справка: arxiv.org/1909.06748