Откриха атмосфера около земеподобна планета

Антония Петрова Последна промяна на 07 април 2017 в 10:07 5749 0

Източник: DANA BERRY

Учени съобщиха, че са открили атмосфера около земеподобна планета. Това се случва за първи път. Учените са изследвали планетата GJ 1132b, която е 1,4 пъти колкото размера на Земята и се намира на 39 светлинни години разстояние.

Този свят обаче е много малко вероятно да е обитаем, тъй като температурата на повърхността е 370 градуса по Целзий.

Наблюденията показват, че "суперземята" е покрита с тънък пласт газове, които са или вода или метан, или смес от двете.

Проучването е публикувано в Astronomical Journal.

Д-р Джон Саутуърт (John Southworth), водещият изследовател от Keele University, обяснява: "Доколкото знам най-горещата температура, до която може да оцелее живот на Земята е 120 градуса, а това е много по-малко от температурата на тази планета".

GJ 1132b беше открита през 2015 г. Тя се намира в съзвездието Вела в северното полукълбо. И макар по размери да е близка до Земята, звездата, около която се върти, е значително по-малка, по-хладна и по-бледа от нашето Слънце.

С помощта на телескоп от European Southern Observatory в Чили, учените успяват да проучат планетата, като са наблюдавали как блокира част от светлината на своята звезда докато минава пред нея. "Това правеше звездата да изглежда леко неясна - това всъщност е много добър начин да се открият планети по метода на транзита, именно така беше открита тази", обяснява д-р Саутуърт.

Но различни молекули в атмосферата на планетата, ако има такава, поглъщат светлина по различен начин, което позволява на учените да потърсят техните химически признаци когато планетата преминава пред звездата.

Наблюденията на планетата предполагат, че тя има тънка атмосфера, която съдържа или пара и/или метан. "Едната възможност е това да е "воден свят" с атмосфера от гореща пара", коментира д-р Саутуърт.

И макар да е невъзможно съществуването на каквато и да било форма на живот в този свят, откритието на атмосфера е окуражаващо в търсенето на живот извън Земята. "Това, което показахме, е, че планети около звезди с малка маса могат да имат атмосфери и тъй като има много от този вид във Вселената, това прави много по-вероятно на тях да има живот".

Коментирайки проучването Марек Кукула (Marek Kukula), астроном в Кралската обсерватория Гринуич, казва: "Това е прекрасно доказателство на концепция. Ако технологията може да засече атмосфера в наши дни, то тогава в не толкова далечно бъдеще те ще могат да се справят и със засичането и проучването на атмосфери на дори още по-земеподобни планети".