Суперизригване от съседна звезда е 1000 пъти по-мощно от най-мощното на Слънцето

Ваня Милева Последна промяна на 02 май 2023 в 00:01 8045 0

изригване на променивата звезда V1355 Orionis

Кредит NAOJ

Илюстрация от изригване на променивата звезда V1355 Orionis. Нейният партньор е на заден план.

Екип японски астрономи успява да наблюдава суперизригване от звезда близо до слънцето чрез наблюдения, направени с комбинация от телескопи както на Земята, така и в космоса.

Слънчевите изригвания са експлозивни явления, при които магнитната енергия, съхранявана около слънчевите петна, внезапно се освобождава под формата на слънчеви изригвания, протуберанси или изхвърляния на коронална маса (CME), но изблиците от някои звезди могат да бъдат до 10 пъти по-мощни от най-голямото изригване, виждано някога на слънцето.

V1355 Orionis (известна също като HD 291095) е двойна звездна система, разположена на 400 светлинни години в съзвездието Орион.

V1355 Orionis е от тип RS CVn (RS Canum Venaticorum, RS "Ловджийски кучета"). Това са еруптивни променливи звезди, обикновено близки двойни системи, чиито компоненти имат повишена хромосферна активност, което причинява непериодична променливост на яркостта им с период, близък до периода на въртене.

Астрономите наблюдават V1355 Orionis с 3,8-метровия телескоп Seimei в Япония и спътника за изследване на транзитни екзопланети (TESS - Transiting Exoplanet Survey Satellite) на НАСА в космоса.

„Успяхме да уловим суперизбухването с непрекъснати наблюдения с висока времева разделителна способност“, пишат авторите.

Звездата има непостоянен характер и понякога има огромни изригвания и наистина едно от тях е наблюдавано, изблик, освободил 7 x 1035 ерга енергия. За сравнение слънчевото изригване може да отдели до 1032 ерга енергия, а енергията, освободена от изригването на V1355 Orionis, е приблизително средната, която отделя нашето Слънце за месец.

„Нашият анализ на данните показва, че суперизригването е произлязло от феномен, известен като изригване на протуберанс (prominence eruption)“, обясняват изследователите.

Оказва се, че това суперизригване е започнало с протуберанс, издигащ се от повърхността на звездата - дълъг, извит мост от материя в атмосферата на звездата.

Скоростта на материята в протуберанса е най-малко втората космическа скорост на звездата (347 км/сек.), което означава, че газът е успял да избяга от гравитацията на звездата и че може да се развие като CME, вълна от гореща плазма, изхвърлена в космоса.

„Изригването на протуберанса е също така едно от най-масивните, наблюдавани някога, извело билиони тонове материал“, пишат авторите.

Изхвърлени в космоса са наистина много тонове материя - между 9,5 × 1012 тона и 1,4 × 1015 тона.

Справка: Shun Inoue et al. 2023. Detection of a High-velocity Prominence Eruption Leading to a CME Associated with a Superflare on the RS CVn-type Star V1355 Orionis. ApJ 948, 9; doi: 10.3847/1538-4357/acb7e8