Земята има "коса" от тъмна материя

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 ноември 2015 в 13:52 11308 0

Кредит NASA / JPL-Caltech

Илюстрация, показваща Земята заобиколена от нишки тъмна материя.

Около планетите на Слънчевата система съществува тъмна материя под формата на дълги нишки, според ново проучване.

Изследването на колектив от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА (Jet Propulsion Laboratory - JPL), воден от Гари Презо (Gary Prézeau), е публикувано тази седмица в Astrophysical Journal.

Тъмната материя е невидима, загадъчна субстанция, която е около 27% от цялата материя във Вселената. Обикновената материя, която виждаме около нас, е само 5% от Вселената. Останалото е тъмна енергия, странен феномен, свързан с ускоряването на разширяването на нашата Вселена, се разказва в прессъобщението на лабораторията на НАСА.

Но нито тъмната материя, нито тъмната енергия някога са били директно наблюдавани, защото не взаимодействат с електромагнитните сили.

Въз основа на много наблюдения на действието на гравитационното притегляне, учените са категорични, че тъмната материя съществува и са измерили с точност до процент количеството й във Вселената. Водещата теория е, че тъмната материя е "студена", което означава, че не се движи много и е "тъмна", защото не излъчва светлината.

Галактиките, съставени от звезди от обикновена материя, са образувани заради флуктуациите в плътността на тъмната материя. Гравитацията действа като лепило, което държи както обикновената, така и тъмната материя в структурата на галактиките.

Според изчисленията, извършени през 90-те години и симулации през последното десетилетие, тъмната материя трябва да образува фин зърнест поток от частици, които се движат с една и съща скорост в орбита около галактиките.

С приближаването си до Земята, според изчисленията на Гари Презо, частиците се съсредоточават в суперплътни влакна или "косми".

"Космите" тъмна материя около Земята - в близък план. Илюстрация: NASA / JPL-Caltech

Презо оприличава образуването на фините потоци от тъмна материя на смесване на шоколадов и ванилов сладолед. Ако го разбъркате с лъжичка няколко пъти и ще се получи смесен модел, в който все още може да се видят отделните цветове.

"Когато гравитацията взаимодейства със студения газ тъмна материя по време на формирането на галактиките, всички частици в потока продължат пътуването си със същата скорост", обяснява Презо.

За разлика от обикновената, тъмната материя лесно преминава през Земята. Но, според изчисленията на Презо, привличането на планетите деформира потока от частици, превръщайки го в тънка и гъста "коса".

Тези "косми" имат и корени (места с най-висока концентрация на частици до един милиард пъти повече от средната), и краища. Презо смята, че корените на власинките тъмна материя са разположени на около един милион километра от повърхността на Земята, а върховете - на два милиона. Когато преминава през ядрото на Юпитер "косата" на тъмната материя трябва да образуват още по-плътни корени - почти един трилион пъти повече, отколкото в нормалния поток.

"Ако се установи местоположението на корените, може да бъде изпрати сонда, която да събере много информация за тъмната материя", - предлага Презо.

"Тъмната материя се изплъзва от всички опити за директно идентифициране повече от 30 години.", заяви Чарлз Лоурънс (Charles Lawrence), главен учен в JPL.

Друг основен извод от тези компютърни симулации е, че промените в плътността във вътрешността на нашата планета - вътрешно ядро, външно ядро, мантия и земна кора - ще бъдат отразени в нишките тъмна материя. Те ще се имат "огъвания" в местата, съответстващи на преходите между различните слоеве на Земята.

Така се появява теоретичната възможност учените, използвайки влакната студена тъмна материя, да определят слоевете на всяко планетарно тяло и например да определят дълбочината на океаните под ледените луни.