
37.9% от 15-годишните български ученици са функционално неграмотни по природоматематически науки. Това означава, че те буквално не разбират това, което четат в учебниците си.
Това показват данните от Програмата за международно оценяване на учениците - PISA 2015, които бяха представени днес във всички страни, които са участвали в изследването, включително България.
Представиха ги вицепремиерът и министър на образованието в оставка Меглена Кунева, зам.-министърът на образованието Диян Стаматов, директорът на Центъра за оценка и контрол на качеството в образованието Неда Кристанова и националният координатор Светла Петрова.
Програмата измерва доколко учениците могат да използват знанията си в реалния живот.
Оценяването обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки. Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени относително по-общо. През 2015 г. акцентът е върху природните науки. Тогава за първи път е включен и модул за измерване на уменията на учениците за решаване на проблеми в сътрудничество. Оценяването през 2015 г. е проведено изцяло в електронен формат.
Данните са по-добри, отколкото през 2006 г., когато акцентът на PISA също беше върху природните науки, каза министър Кунева, но подчерта, че те остават много тревожни. Няма да се оправдавам с факта, че резултатите са плод на политика, провеждана по време, когато е имало друг управленски екип в Министерството на образованието - обучението на всички деца е отговорност на държавата, каза Кунева.
На въпрос какво е сринало българското образование - някога силно по математика и природни науки, Меглена Кунева отговори, че въпросът предполага написването на дисертация. Децата са различни, с много по-силна индивидуалност. Не трябва да мислим, че има панацея в миналото. Не, няма. Няма как да стане с методи, които са едни в България и абсолютно различни във всички останали европейски страни. Пропуснатите възможности за промени в образованието сега ни дават основание да кажем: "Трябва да го направим по-бързо", допълни тя.
Законодателството трябваше да се промени много отдавна, а ние забавихме този процес с 10 години. Трябва да погледнем към драстична промяна на учебните програми, заяви зам.-министърът на образованието Диян Стаматов и обясни тази промяна като необходимост от олекотяване на материала.
PISA 2015
В PISA 2015 участват 72 държави и региони. България е 45-а по природни науки.
Резултатите показват, че България и още 39 държави са под средното равнище. Страната ни има 446 точки при средни за ОИСР 493 точки. Най-висок резултат има Сингапур - 556 точки. В групата на силните страни са още: Япония (538 т.), Естония (534 т.) и Китайски Тайбей (532 точки).
Задачите се разпределят по трудност в шест нива - задачите от първо ниво са най-лесните, задачите от шесто - най-трудните. Средният резултат на всеки ученик показва на кое равнище от скàлата са най-трудните задачи, които той може да реши. Съответно средният резултат на конкретна страна показва кои са най-трудните задачи, които ученик със средни постижения може да реши.
У нас 37.9% не достигат второто равнище. В ОИСР процентът е 21.2%.
Средният резултат на българските ученици по природни науки през 2015 г. е с 12 точки по-висок от този през 2006 г., когато акцентът също е върху природните науки. Той е равен на броя точки през 2012 г., когато акцентът е математика.
PISA 2006
През 2006 г. акцентът на PISA отново беше върху природните науки (биология, химия, физика и природна география). Тогава България зае 42-то място сред 57-те държави участнички с резултат под средния (500 точки) - 434 точки. Средният брой точки за страните от ЕС, включени в PISA 2006, беше 497. Страната ни се нареди в една група с Чили, Сърбия, Уругвай, Турция, Йордания, Тайланд и Румъния.
Лидер в PISA 2006 беше Финландия, а в групата на държавите с високи постижения (530-542 т.) бяха: Хонконг-Китай, Канада, Естония, Австралия, Нова Зеландия, Япония и Китайски Тайбей.
Учениците с резултати на шесто равнище в ОИСР през 2006 г. бяха около 1,3% и едва 0,4% от българските. Тези, които показаха, че могат да решават задачи до пето ниво на трудност, бяха около 9,1% в ОИСР и 3% от българските ученици. Резултатът на четвърто равнище бе: 29.4% за ОИСР и 13.3% за България. 15-годишните, които преодоляха задачи от трето равнище бяха средно 56,8% и 32,1% от българските ученици. На второ ниво (което се определя като критична долна граница за постиженията на учениците) в ОИСР бяха 80,9% от учениците и 57,3% от българските. 42,7% от учениците в България постигнаха резултати под критичното второ равнище.
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 90-те години като периодично международно стандартизирано оценяване на 15-годишните ученици. PISA измерва компетентности, които се приемат като особено важни за самостоятелната обществена реализация и успешната адаптация на младия човек към променящата се реалност. Оценяването обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки. Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени относително по-общо.
Първото оценяване е проведено през 2000 г. и включва 43 държави, сред които е и България. PISA се провежда през 3 години: през 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 и 2015 г. У нас изследването се провежда от Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието (ЦКОКО) на Министерството на образованието и науката.
Акцентът в PISA 2018 ще е върху четивната грамотност на учениците. За пръв път българските ученици ще се включат в допълнителен модул за оценяване на финансовата грамотност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
dolivo
Как увеличаването на температурите може да повиши риска от домашно насилие?
dolivo
Магнитната мистерия на Луната: Защо някои скали на Луната са силно магнитни?
dolivo
Древните араби са използвали психоактивно растение преди 2700 години
dolivo
Китай инсталира прекъсвачи в слънчеви панели, продавани на Запад
dapeev
Учени предлагат край на притеснителната сингулярност на черните дупки