Съединение на джинджифила поставя имунните клетки в бойна готовност

Ваня Милева Последна промяна на 17 февруари 2023 в 03:08 6554 0

Независимо дали като лечебно растение или храна, джинджифилът става все по-популярен. Кредит: Gisela Olias/Gaby Andersen/Leibniz-LSB@TUM

Джинджифилът е известен с това, че стимулира имунната система.

Нови резултати от Института за биология на хранителните системи "Лайбниц" към Техническия университет в Мюнхен (Leibniz-LSB@TUM) сега подкрепят тази теза.

При лабораторни тестове малки количества от пикантната съставка на джинджифила поставят белите кръвни телца в повишена готовност. Проучването показва също, че този процес включва вид рецептор, който играе роля във възприемането на болезнени топлинни стимули и усещането за пикантност в храната.

Независимо дали се използва като лечебно растение, или като подправка, джинджифилът става все по-популярен.  Възниква въпросът дали нормалните нива на консумация са достатъчни за постигане на здравословен ефект. И ако е така, кои съединения и молекулярни механизми играят роля за това.

Съединение на джинджифила навлиза в кръвта

Както показва проучването, значителни количества от пикантните съединения на джинджифила навлизат в кръвта около 30 до 60 минути след консумацията на един литър чай от джинджифил. Досега най-високи нива са постигнати от [6]-джинджерол, с плазмени концентрации от приблизително 7 до 17 микрограма на литър.

Лютото съединение упражнява своя "вкусов" ефект чрез така наречения TRPV1 рецептор - йонен канал, разположен на повърхността на нервните клетки, който реагира на болезнени топлинни стимули, както и на лютите съединения от чили. Тъй като някои изследвания показват, че белите кръвни клетки също притежават този рецептор, изследователският екип проверява дали [6]-джинджеролът влияе върху активността на тези имунни клетки.

Джингерол

Джингеролът ([6]-джингерол) е фенолно фитохимично съединение, което се съдържа в пресния джинджифил и активира рецепторите за подправки на езика.Обикновено се съдържа като остро жълто масло в коренището на джинджифила, но може да образува и кристално твърдо вещество с ниска топимост. Това химично съединение се среща във всички членове на семейство Zingiberaceae.

Джинджифилът съдържа също [8]-джингерол, [10]-джингерол и [12]-джингерол, които се наричат общо джингероли.

В предклиничен мета-анализ на съединенията на джинджерола са отчетени противоракови, противовъзпалителни, противогъбични, антиоксидантни, невропротективни и гастропротективни свойства, които включват изследвания in vitro и in vivo. Няколко in vivo изследвания показват, че джинджеролите улесняват здравословното регулиране на глюкозата при диабетици. Много проучвания са били около въздействието на джинджифила върху широк спектър от видове рак. При тестване на противогъбичните свойства африканският джинджифил се бори срещу 13 човешки патогена и е три пъти по-ефективен от търговския индонезийски аналог.

Макар че много от химичните механизми, свързани с въздействието на джинджеролите върху клетките, са подробно проучени, малко от тях са в клинична среда. Това се дължи на голямата изменчивост на естествените фитохимикали и на липсата на ефикасност при изследванията. Билковите лекарства не се тестват за осигуряване на качество и ефективност в клинични условия поради липсата на финансиране. Повечето изследвания на [6]-джинджерол са били върху мишки (in-vivo) или върху култивирана човешка тъкан (in-vitro) и могат да бъдат използвани в бъдеще за обсъждане на възможни приложения за контрол на многоцелеви заболявания.

Пикантното съединение стимулира белите кръвни клетки

В първата стъпка екипът успява да открие рецептора върху неутрофилните гранулоцити. Тези клетки съставляват около две трети от белите кръвни клетки и служат за борба с нахлуващите бактерии. По-нататъшните лабораторни експерименти на изследователската група показват също, че дори много ниска концентрация от почти 15 микрограма [6]-джинджерол на литър е достатъчна, за да постави клетките в повишена готовност.

Така, в сравнение с контролните клетки, стимулираните клетки реагират с около 30 % по-силно на пептид, който симулира бактериална инфекция. Добавянето на специфичен за TRPV1 рецептора инхибитор обръща ефекта, предизвикан от [6]-джинджерол.

"По този начин, поне при експерименти, много ниски концентрации на [6]-гинжерол са достатъчни, за да повлияят на активността на имунните клетки чрез TRPV1 рецептора. В кръвта тези концентрации теоретично биха могли да бъдат постигнати чрез консумацията на около един литър чай от джинджифил", отбелязва водещият автор Габи Андерсен (Gaby Andersen) от Leibniz-LSB@TUM.

"Така че нашите резултати подкрепят предположението, че приемът на обичайни количества джинджифил може да е достатъчен, за да модулира клетъчните реакции на имунната система. Въпреки това все още има много въпроси без отговор на молекулярно, епидемиологично и медицинско ниво, които трябва да бъдат разгледани с помощта на съвременните изследвания в областта на храните и здравето", заключава ръководителят на екипа Вероника Сомоса (Veronika Somoza), директор на Института "Лайбниц" във Фрайзинг, Германия.

Справка: Gaby Andersen et al, [6]‐Gingerol Facilitates CXCL8 Secretion and ROS Production in Primary Human Neutrophils by Targeting the TRPV1 Channel, Molecular Nutrition & Food Research (2022). DOI: 10.1002/mnfr.202200434