Учени разкриват как изкуствените подсладители нарушават детоксикацията на черния дроб

Ваня Милева Последна промяна на 13 април 2022 в 07:29 12565 0

Консумираните с храната некалорийни подсладители (NNS) попадат в черния дроб от кръвообращението. Изследователи откриват, че в чернодробните клетки, детоксикиращият транспортер P-гликопротеин (PGP) изнася NNS предимно в няколко известни субстратни съединения. Във физиологичен контекст това може да доведе до това, че други PGP субстрати, такива като някои лекарства, ще останат уловени в клетките, което потенциално води до токсичност  на черния дроб. Кредит:aura Danner, Medical College of Wisconsin

В лабораторни експерименти подсладителите нарушават протеина, който освобождава организма от токсини и преработва лекарства.

Резултатите от ново проучване показват, че два заместителя на захарта нарушават функцията на протеин, който играе жизненоважна роля в детоксикацията на черния дроб и метаболизма на някои лекарства. Тези заместители на захарта, известни още като некалорийни подсладители, осигуряват сладък вкус с малко или никакви калории.

„Тъй като около 40% от американците редовно консумират некалорийни подсладители, е важно да се разбере как те влияят на организма“, коментира Лора Данър (Laura Danner), докторант в Медицинския факултет на Университета на Уисконсин. „Всъщност много хора не осъзнават, че тези подсладители се намират в леки или без захар версии на кисело мляко и закуски и дори в некалорийни продукти като течни лекарства и някои козметични продукти."

Данър представя новото изследване на годишната среща на Американското дружество по биохимия и молекулярна биология по време на срещата на експерименталната биология (EB) 2022, която се провежда на 2-5 април 2022 г. във Филаделфия.

В новата си работа изследователите са проучили некалорийните подсладители ацесулфам калий и сукралоза, използвайки чернодробни клетки и безклетъчни анализи, които позволяват изследването на клетъчни процеси.

Те откриват, че ацесулфам калий и сукралоза инхибират (потискат) активността на P-гликопротеин (PGP), който е известен също като протеин с мултирезистентност 1 (MDR1). PGP е част от семейство транспортери, които работят заедно за прочистване на организма от токсини, лекарства и метаболити на лекарства.

„Наблюдавахме, че подсладителите оказват влияние върху активността на PGP в чернодробните клетки в концентрации, очаквани при консумация на обичайни храни и напитки, далеч под препоръчаните максимални граници на FDA“, отбелязва д-р Стефани Оливие Ван Стихелен (Stephanie Olivier Van Stichelen), която ръководи изследователския екип. "Доколкото ни е известно, ние сме първата група, която дешифрира молекулярния механизъм, чрез който некалорийните подсладители влияят на детоксикацията в черния дроб."

Експериментите също така показват, че подсладителите стимулират транспортната активност и вероятно се свързват с PGP и по този начин се конкурират и инхибират транспорта на други субстрати като ксенобиотици, лекарства и техните метаболити, късоверижни липиди и жлъчни киселини.

Въпреки че изследователите предупреждават, че проучването е предварително и трябва да бъде потвърдено в предклинични и клинични проучвания, констатациите предполагат, че некалорийните подсладители могат да бъдат проблематични за хората, които приемат лекарства, които използват PGP като основен транспортер за детоксикация. Те включват някои антидепресанти, антибиотици и лекарства за кръвно налягане.

„Ако бъдещи проучвания потвърдят, че некалорийните подсладители увреждат процеса на детоксикация на организма, би било от съществено значение да се проучат потенциалните взаимодействия и да се определят безопасни нива на консумация за рисковите групи“, препоръчва Данър. „Може да е важно също така да се включат специфични количества некалорийни подсладители, включени в етикетите на храните, така че хората да могат по-добре да проследяват приема им.

Макар американската Администрация по храните и лекарствата препоръчва да не се надвишават приемливите количества на некалорийните подсладители, FDA изисква от производителите на храни и диетични газирани напитки само да ги посочват в съставките, а не да описват на етикетите количеството на подсладителите, използвани в продукта.

След това изследователите планират да използват по-сложни модели на транспортиране на лекарства, за да определят степента, до която ацесулфам калий и сукралоза могат да попречат на детоксикацията и метаболизма на лекарствата. Те също така изучават смеси от тези подсладители, които биха били по-представителни за съдържанието им в хранителните продукти.

Изследователите посочват, че тъй като PGP се експресира на обменните повърхности в целия организъм и играе важна роля в поддържането на системи като кръвно-мозъчната бариера, също така ще бъде важно да се проучи как инхибирането на PGP може да попречи на нормалното функциониране на клетките в други органи.

Източник: Researchers Uncover How Sugar Substitutes (Artificial Sweeteners) Disrupt Liver Detoxification, Experimental Biology (EB) 2022 meeting