Една билка от семейството на ментата побърква котките

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 август 2019 в 02:00 23990 0

Илюстрация: Bill Kersey

Има нещо за миризмата на един тревист вид от семейството на ментата, местен за Европа, Азия и Близкия изток, подлудява котките. Тя е известна в България като коча трева, котешка трева, бабица, мачо биле и е с латинското наименование Nepeta cataria.

Какво правят котките?

Нейният аромат кара котките да душат, да облизват и дъвчат цветовете и листата ѝ, да потриват лицата и телата си в растението, да клатят главите си, да се търкалят и люлеят. Тази силна възбуда обикновено трае около 15 минути - след това сякаш са имунизирани срещу ефектите на Nepeta cataria около час.

Но не всички котки реагират на котешката трева така - около 70% от котките се побъркват по нейния аромат, но малките котенца не проявяват интерес, а също и около една трета от възрастните. Това се дължи на генетиката - доминантен вариант на ген прави котките податливи на чара на растението.

Снимка: Pinterest

Защо котките харесват това?

Ключовото химично вещество в Nepeta cataria е съединение, наречено непеталактон (nepetalactone). Той произвежда ефекта си само чрез миризма - молекулата не трябва да се поглъща или да навлезе в мозъка им, за да побърка котките. Въпреки че някои изследователи предполагат, че котките изпитват наркотична еуфория или халюцинации, няма доказателства за това. Те не се пристрастяват или не страдат от каквито и да е лоши ефекти от билката.

Поведението на котките под влиянието на котешката трева, р подобно на това при женските котки в еструс или разгонване, но растението засяга едновременно и мъжките, и женските котки. Нийл Тод (Neil Todd), който е написал докторска дисертация за реакцията към котешката трева през 1963 г., предполага, че тя активира обонятелните рецепторите за полови феромони. Но не е идентифицирано никакво съединение в урината на котката, което да произвежда същия отговор, както непеталактона.

Кредит: Flickr / CC BY 2.0

"Най-доброто обяснение за появата на редица различни поведения спрямо котешката трева в този момент е, че тя активира различни мозъчни зони, контролиращи поведения, подобни на женските разгонвания, игрите на малките котенца и хищническото поведение", пишат Бенджамин Харт и Линет Харт (Benjamin Hart and Lynette Hart) в тяхната книга Your Ideal Cat („Вашата идеална котка”).

Съвпадението между непеталактоните и обонятелните рецептори на котки, което предизвиква поведението, изглежда е еволюционен инцидент. Котките, които реагират, са местни за Америка и няма как да са срещнали растението в еволюционната си история.

Nepeta cataria. Снимка: Pixabay

Как реагират големите котки

Големите котки - включително лъвове, леопарди и ягуари - реагират точно както котките домашни любимци, а местообитанието им също не се припокрива с растението.

Тази констатация е на базата на проучване от 1942 г., изследващо въздействието на непеталактона върху лъвове от зоологическата градина: „Те могат да се възбудят моментално от състояние на летаргия до силно вълнение от миризмата на лактона и ще последват миризмата до нейния източник. Когато придобият материала, от който идва миризмата, те стават абсурдно игриви и сякаш най-важното за тях е да прехвърлят аромата върху своята кожа. Те не показват желание да ядат материала, нито пък има доказателства за сексуално стимулиране”.

Растенията Nepeta cataria не произвеждат непеталактон заради котките. По-скоро го правят, за да се предпазят от листните въшки, които обичат да смучат сока им. Непеталактонът е и полов феромон, произвеждан от листните въшки. Чрез производството на феромона растението привлича враговете на листните въшки като хищните ларви на някои видове насекоми от семейство Мрежокрили (Neuroptera), които се хранят с листните въшки и дори се използват за биологичен контрол в земеделието.

Други приложения

Хората също използват котешката трева като репелент за насекоми, която изглежда, че помага да се предпазят от комари, мухи и хлебарки.

През 1969 г. в статия, публикувана в Journal of the American Medical Association,  се съобщава, че някои хора пушат котешката трева, за да получат ефект, подобен на марихуаната. Скоро обаче читателите посочиха, че двете растения са били смесени - поне в илюстрациите на статията. Хората, които търсят наркотично опиянение, ще бъдат силно разочаровани.

Интересно е, че мишките произвеждат лактони - молекули, подобни на непаталактона - в потта си. Харт и Харт предполагат, че са ги развили в процеса на еволюцията като „магически отрова“, за да разсеят котките, когато ги преследват. Това може да обясни защо котките често си играят с мишките, точно както правят мишките с играчки, напълнени с листа на Nepeta cataria.

И накрая, най-странният ефект на тази многостранна молекула - установено е, че неталактонът усилва ерекцията при плъхове.

Източник: Catnip, NewScientist