Как е изглеждало небето в миналото и как ще изглежда в бъдеще

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 октомври 2017 в 00:00 26829 0

Имаме късмета нашето Слънце да се намира на много скучно място - на 27,2 хиляди светлинни години от центъра на галактиката на ръба на ръкава Орион. И в рамките на един човешки живот на небето, което се вижда с невъоръжено око, не се случва нищо, освен кроткото движение на планетите.

Но тази спокойна ситуация в момента не е нещо обикновено. Човешкият живот не ни позволява да забележим астрономическите процеси. Дори времето на съществуването на целия живот на Земята се измерва на 15 галактически години, а човешката цивилизация - само на 22 галактически минути или 0,0002% от времето на съществуване на Слънцето.

Това обаче не пречи на астрономите буквално от хиляди и милиони фрагменти от различни дългогодишни наблюдения на небето да съставят картината на еволюцията на космоса в продължение на стотици милиони и милиарди години.

Интересно е да разгледаме най-забележителните събития, които ще се случат в космическия ни квартал в бъдеще и какво се е случвало в миналото около нас и във Вселената.

След 4 милиарда години

Един възможен сценарий е сблъсък на Млечния път и Андромеда. Предвид факта, че нашата скорост на сближаване е около 110 км/сек., а напречната скорост е не повече от 100 км/сек - галактиките могат както и да се сблъскат, така и само леко да се сближат като се завъртят около общия си масов център. Такива са изводите на базата на текущата точност на ъгловото положение на обекта, заради техническите възможности на съвременните телескопи, а необходимата точност ще бъде на разположение след като се съберат данни от телескопа Gaia.

Така или иначе, няма да може да се наблюдава процеса от повърхността на Земята. Тогава температурата на повърхността на Земята ще бъде толкова висока, че всички океани ще са се изпарили, а познатите форми на живот на нея просто няма да могат да съществуват.

След 1,35 милиона години

Звездата Глийзе 710 (Gliese 710) трябва да премине на разстояние от 0,205 ± 0,07 светлинни години от Слънцето (според първите данни на Gaia). Това разстояние (13 хиляди астрономически единици - разстоянието между Земята и Слънцето) ще позволи на звездата да повлияе гравитационно на обектите в облака Оорт (разположен на разстояние от 50-100 хиляди астрономически единици) и да причини поток от комети. Звездната величина на Глийзе 710 е -2,7 , което е повече от яркостта на Марс, но по-малко от Венера.

Преместването на северния полюс на Земята.

Преместването на южния полюс.

След 12 хиляди години

Прецесията на земната ос ще доведе до това, че мястото на Полярната звезда ще заземе Вега (както е било преди 14 хиляди години). Поради тази причина древните гърци са имали основание да наричат Тубан, най-ярката звезда в съзвездието Дракон "Полярна звезда".

Позицията на звездата на Барнард на всеки 5 години в периода 1985-2005

След 9 800 години

Близо до нас, на разстояние от 3,75 светлинни години, трябва да премине звездата на Барнард (Barnard's Star), която има най-голяма ъглова скорост в небето.

Но това сближаване няма да може да се види от любителите астрономи - звездната й величина ще се намали само с единица, но ще остане 8,5 единици, което е отвъд видимото с просто око. И нарастването й до ≈ 20 ъглови секунди на година все още ще може да се наблюдава само с големи телескопи или годишни наблюдения.

2854 година от н. е.

През 2854 г. ще се осъществи голям парад на планетите, на всичките 8, заедно с изхвърления от семейството Плутон. За последен път това се случва през 561 от н.е.

1006 година от н. е.

През цялата история на човешката цивилизация се е случило само едно драматично събитие.

На 1 май 1006 година, на около 6850 светлинни години от нас, се е появила на небето нова звезда - свръхновата SN 1006 (SN е съкращение от supernova, а 1006 е годината на образуването й. Когато в същата година има повече от една, към името се добавя една или две букви).

Това се е случило по време на династията Сун. Тогава, според китайските астрономи, звездната светлина е била толкова ярка, че през нощта се е виждало всичко, а някои източници твърдят, че и през деня нейната светлина е образувала сенки и звездата е била по-ярка от Венера близо 3 пъти.

Това е най-ярката свръхнова, описана в човешката история.

Преди 66 милиона години

Ако динозаврите имаха телескопи и се занимаваха с астрономия, свръхмасивната черна дупка в центъра на нашата галактика нямаше да се нарича Стрелец А* (Sagittarius A*), както я наричаме ние, а Лебед A* (Cygnus А*). През този период Слънцето заедно със Земята са изминали 99 ° около центъра на галактиката или около 23,5 хиляди светлинни години.

Преди 4,6 милиарда години

По това време вместо Слънчевата система е имало само протопланетен диск с зараждащо се Слънце в центъра а протопланетите са били горещи от колапса на газово-праховия облак и сблъсъците между тях.

Процесът на формиране и охлаждане на Земята продължил само 100 милиона години.

Когато се е образувала Земята, Слънцето отдавна е заело своето място в главната последователност - то е успяло да се оформи само за 1 милион години.

*"Главната последователност" е кривата от една основна диаграма за астрономите (на Херцшпрунг-Ръсел), около която са разположени повечето звезди във Вселената, които са звезди от типа звезди-джуджета. Тази диаграма свързва четири параметъра на звездите цвят - звездна величина, спектър - светимост. Тази линия е ясно изразена, защото и цветът, и светимостта, зависят само от масата на звездата (с известни вариации), защото звездите от главната последователност имат еднакъв източник на енергия - термоядрена реакция на превръщане на водород в хелий - реакция, която протича през целия живот на звездите.

Голямата разлика в скоростта на образуване между Слънцето и Земята се дължи на разликата от 332.9 хиляди пъти на масата и гравитационното влияние на други протопланети.

560 милиона години от Големия взрив

Това е периодът на формирането на първите звезди (популация III). Поради липсата на метали, а такива за астрономите са всички вещества без водород и хелий, в ранната Вселена са можели да се формират звезди с маса от най-малко 10 слънчеви маси, наречени сини гиганти.

По това време не е съществувала звездата, родила молекулярния облак, от който се е образувало Слънцето, но вече е била звездата, която се е превърнала в донор на вещество за нея.

150 милиона години от Големия взрив

Това са т.нар. "тъмни векове" - реликтовото лъчение вече е успяло да премине към инфрачервената област, но звездите все още не са имали време да се образуват - за появата на първите звезди във Вселената средната температура трябва да падне до -210 ° C.

Космическият микровълнов фон, записан от обсерваторията "Планк" - температурната разлика между най-студената и най-горещата точка в тази снимка е 800 пъти по-малка от средната.

379 хиляди години от Големия взрив

Това е ерата на рекомбинацията. Вселената постепенно се охлажда след Големия взрив и след 379 000 години след Големият взрив е вече "студена" (3000 K) електроните забавят скоростта си и вече може да се свържат със забавените протони (водородни ядра) и алфа частици (хелиеви ядра), образувайки атоми в процес, наречен рекомбинация. Така от състоянието на плазма, която е почти непрозрачна за електромагнитното излъчване, веществото преминава в газообразно състояние. Вселената става прозрачна за светлината, навсякъде се изпълва с равномерна ярка светлина.

Това топлинно излъчване може да се наблюдава днес директно под формата на микровълново фоново лъчение с температура 2.7 К. Ако екстраполираме назад във времето, температурата нараства до сингулярност през рентгеновите лъчи и ултравиолетовата радиация. Но не можем да надникнем толкова далеч, без значение колко добри са нашите телескопи.

Нашият поглед към миналото спира до тук.