Най-ярките астрономически явления през 2021 година

Ваня Милева Последна промяна на 01 януари 2021 в 00:00 27169 0

Слънчево затъмнение. Кредит: Pixabay

Астрономическият календар на 2021 г. е богат на ярки космически събития - в продължение на 12 месеца необятната вселена ще радва жителите на нашата планета с приказни звездопади, магически слънчеви и лунни затъмнения, както и мистични суперлуни.

Основните небесни явления през 2021 г. са пръстеновиднo и пълнo слънчевo затъмнениe, както и пълно и частично лунно затъмнение.

Слънчевите затъмнения съвпадат с юнското и декемврийското новолуния, а лунните затъмнения - с майското и ноемврийското пълнолуние.

Слънчевите затъмнения са астрономическо явление, по време на което самата Луна покрива частично или изцяло слънчевия диск. Наблюдава се, когато Слънцето, Луната и Земята се подредят в една права линия и възниква впечатлението, че естественият спътник на нашата планета затъмнява Слънцето.

Пръстеновидното слънчево затъмнение през 2021 г. ще се случи на 10 юни. То ще може да се види в Северна Канада, Гренландия и руския Далечен Изток. Частнична фази ще бъдат видими в Европа, Азия и Северна Америка. На 4 декември се очаква пълно слънчево затъмнение - небесно явление ще се види на територията на Антарктида. Частничното слънчево затъмнение ще бъде видимо в Южния Атлантик и Южна Африка.

Лунното затъмнение на 21 януари 2019 г., заснето в Ирландия (Глендалоу) от началото до края. Кредит: Wikimedia Commons

Лунните затъмнения се наблюдават по време на пълнолуние, когато три небесни тела - Земята, Слънцето и Луната - се подреждат в една права линия, а сянката на Земята по това време пада върху Луната.

Лунните затъмнения са пълни и частични, в зависимост от това дали земната сянка покрива лунния диск изцяло или частично. Подобно на слънчевите, лунните затъмнения ще се случат два пъти през 2021 г. - пълно и частично.

Пълното лунно затъмнение през 2021 г. ще настъпи на 26 май - то ще бъде видяно от жителите на Австралия, Тихия океан, Източна Азия, Северна и Южна Америка. Частично лунно затъмнение се очаква на 19 ноември - астрономическият феномен ще може да се наблюдава в Австралия, Тихия океан, Източна Азия, Северна и Южна Америка.

Суперлуна се нарича астрономически феномен, който се наблюдава в момент на най-голямото си приближение на Луната и Земята. Очакват се три суперлуни през 2021 г. и трите ще съвпадат с пълнолунието. Луната по това време ще има красив червеникав оттенък, появата на който в древни времена е ужасявала хората.

Първата суперлуна се очаква на 27 април, втората - на 26 май, а третата - на 24 юни. Суперлуната обикновено трае три до четири дни, а съвпадението на суперлуната с перигея продължава няколко минути.

Северно сияние и метеор от Джеминидите. Astronomy Picture of the Day, 2009

Метеорни потоци

Всеки жител на Земята мечтае да види този красив астрономически феномен - и да си пожелае нещо. Жителите на планетата ще имат тази възможност неведнъж през 2021 година.

Квадрантидите са първия метеорен поток през 2021 година.

Ако мислено продължим пътеките на метеори обратно, всички те се събират приблизително в една и съща точка на небето - в съзвездието Воловар. Тази точка на метеорния дъжд се нарича радиант. Така че този звездопад е с радиант съзвездието Воловар.

Продължава само шест дни, от 1 януари до 6 януари. Той достига най-голямата си активност през нощта на 3-ти срещу 4-ти - по това време ще се наблюдават от 60 до 200 метеора на час. Това небесно явление ще може да се наблюдава от жителите на Северното полукълбо. Метеорният поток се характеризира с голям брой слаби метеори и средна скорост, така че трябва да имате търпение.

Лиридите са зашеметяваща гледка - те са пролетен звездопад с радиант съзвездието Лира. "Звезден дъжд" ще се излее на нашата планета от 16 до 25 април. Пикът на активността на лиридите през 2021 г. ще бъде на 22-23 април, а общата интензивност - 15-20 метеора на час. Жителите на Северното полукълбо ще могат да се насладят на това ярко небесно явление.

Астрономите смятат, че Лиридите са един от най-ранните познати на хората метеорни потоци. За него се споменава още преди нашата ера.

Жителите на Земята, както обикновено, ще могат да наблюдават Акваридите в началото на май. Метеорният поток има радиант в съзвездието Водолей. Пикът на активността на Акваридите започва веднага след преминаването на Лиридите и достига максимум на 6-7 май. В своя пик активността на Акваридите достига 60-70 метеора на час, като най-добре "падащите звезди" ще се виждат в Южното полукълбо.

Персеидите са един от най-популярните метеорни потоци. Той ще ни радва от 10 до 20 август. Пикът на активността му обикновено се случва на 12-14 август. По време на максимума на своята активност Персеидите показват до 100 метеора на час - жителите на цялото Северно полукълбо ще могат да се насладят на този красив астрономически феномен.

Персеидите са частици от опашката на кометата Суифт-Татъл - тя се приближава към нашата планета около веднъж на 135 години. За последно това се е случило през декември 1992 г.

Орионидите ще "посипят" над Земята през октомври. Този красив метеорен поток е с радиант в съзвездието Орион и може да се наблюдава ежегодно  от 2 октомври до 7 ноември. Пикът на активност на Орионидите се пада на 21-22 октомври, а средната интензивност не надвишава 20-25 метеора на час. Това красиво астрономическо явление може да видят жителите на цялата планета, но най-вече - в страните от Северното полукълбо, където Орион е по-добре видим.

Метеорният поток Тавриди може да се види от 7 септември до 10 декември. Тавридите са общото наименование на два метеорни потока - северен и южен, които генерират звездопада.

Пикът на активност обикновено е 4-6 ноември. Интензивността на тези метеорни потоци е ниска, не повече от 5-10 метеора на час, но тези метеори са много големи и ярки и следователно са ясно видими в нощното есенно небе. Жителите както на Северното, така и на Южното полукълбо ще могат да наблюдават това астрономическо явление, но по различно време.

Леонидите, известни със своите ярки и обилни следи, се наблюдават ежегодно от 6-30 ноември. Радиантът на метеорния поток се намира в съзвездието Лъв, а пикът на активност, който е не повече от 15 ярки метеора в час, е на 17-18 ноември.

Леонидите могат да се наблюдават от всяка точка на Земята, въпреки че е по-ярък за жителите на Северното полукълбо.

Фотографът Майк Ханки от Фрийланд, улови този ослепителен метеор на 17 ноември 2012 г. по време на пика на метеорния поток Леониди. Снимка: Mike Hankey

Джеминидите е интензивен и красив метеорен поток, който се наблюдава ежегодно на 7-18 декември. Джеминидите достигат своя максимален интензитет на 13-14 декември - през този период могат да се видят до 120 ярки и красиви метеори на час. Метеорният поток Джеминиди може да се види от всяка точка на света, но жителите на Северното полукълбо ги очаква особено ярко и цветно шоу.

Джеминидите са кръстени на съзвездието Близнаци (Gemini - Джемини), откъдето като че ли "идват" метеорите, място, което астрономите наричат радиант. Този зодиакален знак вечер е над източния, а сутрин - над западния хоризонт. Метеорният поток състои от отломките на астероида, а може би изгасналата комета, Фаетон (3200 Phaethon).

Урсидите ни дават последния шанс за годината да видим "падаща звезда" . Този метеорен поток ще се "разлее" на Земята на 17 декември и ще продължи около седем дни. Радианът на потока е в съзвездието Малка мечка. Интензивността на Урсидите е ниска - до 10 "падащи звезди" на час, а пикът е на 21-22 декември и ще може да се наблюдава само в Северното полукълбо.