Антидепресанти и лекарство за кръвно налягане срещу Ебола?

Никола Кереков Последна промяна на 03 септември 2015 в 15:30 6406 0

Кредит Milo Tobin

Широкоизползваният антидепресант "Zoloft" може да е ефективно лекарство срещу Ебола, според изследване върху мишки. Учените също установили, че медикаментът за кръвно налягане "Vascor" демонстрира обещаващи резултати при борбата срещу болестта. Тъй като медикаментите вече имат одобрението на Администрацията за храни и лекарства на САЩ (FDA) за други цели, те могат да бъдат одобрени за лечение на Ебола много по-бързо от новите експериментални медикаменти.

Пряк път до клиничната практика

При нормални обстоятелства разработването на нов медикамент и получаването на одобрение от FDA и другите подобни организации по света може да отнеме между 10 и 15 години и да струва милиарди. От тук идва тенденцията да се тестват вече налични лекарства за нови цели. Медикаменти като "Zoloft" и "Vascor", за които вече е доказано, че са безопасни за хората, могат да заобиколят "in vitro"-изследванията, тестовете при животни и първите фази на клиничните проучвания, за да стигнат директно до крайните етапи на клиничните тестове.

Водещият автор Лиза Йохансен (Lisa Johansen) и нейните колеги започнали с библиотека от около 2600 съединения, които тествали срещу Zaire, щам на вируса Ебола, в лабораторни условия. Повече от 100 от съединенията демонстрирали активност срещу вируса, от които 80 вече имали одобрение от FDA за други употреби.

Накрая, на основата на изследвания на клетъчни култури, изследователите се спряли на 4 медикамента, които да бъдат тествани върху мишки. Те заразили мишките с Ебола и един час след това започнали да ги третират с медикаментите.

Две от лекарствата се представили особено добре: "Zoloft" и "Vascor". 30 дни след инфекцията, 70% от мишките третирани със "Zoloft" (химическото наименование е сертралин) оцелели. От мишките, третирани с "Vascor" (bepridil), оцелели всички. Всички контролни животни били мъртви до 9-тия ден от заразяването, докладват учените тази седмица в медицинското списание "Science Translational Medicine".

Блокиране на инфекцията

Сертралинът е тип антидепресант от групата на селективните инхибитори на обратния транспорт на серотонин. Както говори и името на тази група, той работи като блокира обратното всмукване на невромедиаторът серотонин в мозъка. Бепридилът се използва за повлияване на високо кръвно налягане, като предотвратява навлизането на калциеви йони в клетките изграждащи стените на кръвоносните съдове (ендотелните клетки). Това поддържа съдовете разширени и съответно понижава кръвното налягане.

Но нещо друго се случва, когато тези медикаменти се срещнат с Ебола. Изглежда, че и двете лекарства предотвратяват пълното навлизане на вируса в клетките, въпреки че учените все още не са сигурни как точно се намесват в протичането на този процес.

Вируси като Ебола навлизат в клетките на гостоприемника, използвайки същите пътища, които клетките използват, за да поемат хранителни вещаства и да отделят отпадните. Първо, протеинова молекула на вируса се свързва с рецептор по външната повърхност на клетката. В отговор, клетъчната мембрана се вгъва около вирусната частица, заграждайки я в нещо като джоб, който се нарича "ендозома". След това вирусът напуска ендозомата и навлиза в клетката.

Междувременно, вирусът има свой собствен защитен слой. Този слой, означаван като "капсид", се слива с ендозомата и след това я отваря в подходящия момент, освобождавайки смъртоносния товар от генетичен материал (РНК при Ебола) на вируса в клетката, където той поема контрола над клетъчните функции и насочва целия метаболитен ресурс към производство на нови вирусни частици.

Точно на този етап, според Йохансен и нейните съавтори, се включват сертралинът и бепредилът. Учените смятат, че тези медикаменти пречат на вирусния капсид да се слее с ендозомата, което значи, че вируса не може да освободи своето РНК в клетката.

Предстоящи клинични проучвания

Йохансен и нейните колеги все още не са се допитвали до FDA за разрешение за провеждане на клинично проучване, според съавтора Джийн Олинджър (Gene Olinger). Той уверява, че към момента екипът работи над преклиничните оценки и че се изследват допълнителни начини да се комбинират съединенията, за да се получи формулировка, която да е още по-активна в борбата с Ебола. "Толкова остропротичащо заболяване като Ебола изисква мощно лечение и ние се надяваме да постигнем по-добри резултати при комбинацията на двата медикамента," обяснява Олинджър.

Докато епидемията в Западна Африка затихва, вече се търсят нови медикаменти, които да се използват вслучай на поява на нова епидемия в бъдеще.
Снимка: AP Photo/Jerome Delay

Въпреки това, може да се окаже доста трудно да се извърши дизайн на клинично изпитване за заболявания като Ебола, които възникват под формата на редки, но много интензивни епидемии. Медикаменти могат да се тестват реално само по време на епидемия, но в разгара на такава може да е трудно да се вземе решение кога да се предпише експериментално лечение или да се вземе доброволно съгласие от пациентите. Те често са толкова зле, че трудно могат да общуват ефективно. Лекарите са се сблъскали с тези трудности по време на епидемията в Западна Африка и докато там ситуацията започва да утихва през последните месеци, те обмислят други начини за провеждане на тестовете.

"Всички се надяваме, че епидемията скоро ще приключи, така че да може да разчитаме основно на животинските модели (модели с гризачи и примати) за установяване на данни за ефикасността и безопасността, които да са налице преди да се наложи употребата при хора," казва Олинджър.

Целта, разбира се, е да сме готови с ефективно лечение, ако и когато се прояви следващата епидемия.

Източник: Discover Magazine