Модифицирана иРНК удължава теломерите, а и самия живот на човешките клетки

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 януари 2015 в 09:57 11696 0

Кредит evrika.ru

Екип от учени успешно са използвали променена иРНК (информационна рибонуклеинова киселина) за да удължат теломерите в човешките клетки, което им позволява да функционират като по-млади и да се размножават по-дълго от нетретирани клетки.

Това дава надежда за пациенти със заболявания, свързани с скъсени теломери, като мускулна дистрофия тип Дюшен, разказва Лиса Уинтър (Lisa Winter) от iflscience.

Теломерите са защитните краища на хромозомите, които предпазват ДНК по време на репликацията да не се съединяват с други хромозоми. Теломерните участъци се скъсяват при всеки цикъл на делене, защото не може се синтезира копие на самия край на хромозомата. Така се скъсява и самия живот на клетката, тя старее и стават податлива на болести.

Всеки с раждането си получава теломери, дълги около 9000 нуклеотида. Но след определен брой цикли на митозата, клетката вече не може да се дели. Има ензим, наречен теломераза, който може да достроява и удължава теломерите, но е активна само в стволовите и в половите клетки.

Хелън Блау (Helen Blau) от Станфордския университет, Факултет по медицина е основен автор на доклада за изследването, публикуван в Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology.

"Сега сме намерили начин да се удължат човешките теломери с цели 1000 нуклеотида, което е връщане назад на вътрешния часовник на тези клетки, еквивалент на много години човешкия живот," заяви Блау в пресрелийза.

Идеята да се удължат теломерите не е нова. Идеята на екипа да манипулира иРНК, включвайки указания за TERT (един от активните компоненти на теломеразата). Ефектите траят 48 часа, но тази нетрайност има предимство, защото непрекъснатото делене на клетката увеличава риска от развитие на рак. Освен това, този метод не предизвиква имунна реакция, което се е случвало при други методи.

При изследванията е установено увеличаване на дължината на теломерите с 10%, кожните клетки са се размножили 28 пъти повече, отколкото нетретирани клетки, а мускулните клетки - три допълнителни пъти. Експериментите на Блау с други видове клетки продължават.