Учени от Харвард ще започнат експеримент за геоинженерство през 2019

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 декември 2018 в 14:47 9482 0

Кредит Johnson Space Centre/NASA

Една новина от миналия месец за нови изследвания от Харвард и Йейл развълнува хората, според която учените предлагат да "затъмнят Слънцето" по "гениален, но все още недоказан начин за справяне с изменението на климата".

Само че не е точно така. Както разясниха някои издания, поводът е статия, която всъщност е анализ на това дали геоинженерството е технически и икономически осъществимо, но нищо повече.

Учени от Харвард наистина разработват един новаторски план за тестване на ефектите от геоинженерството върху атмосферата и техният експеримент на стойноност от 3 милиона долара може да започне още през следващата година.

Проектът, наречен стратосферен контролиран пертурбационен експеримент (SCoPEx - Stratospheric Controlled Perturbation Experiment), е част от научната програма на Харвард за слънчево геоинженерство.

Докато повечето проучвания, разглеждат ефектите от пръскането на химикали в атмосферата за охлаждане на планетата, разчитат на компютърни симулации, за да изпробват своите хипотези, SCoPEx ще проведе тестването си "на живо".

В експеримента ще бъде пуснат балон до стратосферата на височина около 20 километра и ще освободи малка аерозолна струя калциев карбонат само от 400 гр.

След като се освободи полезният химически товар, се очаква той да се разпръсне във въздушната маса на около 1 км дължина и диаметър 100 метра. След това балонът ще полети назад и напред през този облак многократно за около 24 часа, като анализира поведението на частиците в небето.

Целта е да се види дали под директна слънчева светлина отразяващите частици в атмосферата може да охладят повърхността на планетата.

Източникът на тази идея са ... вулканите, по-скоро наблюдаваните глобални охлаждащи ефекти при изригването им. Масовите емисии на пепел и серен диоксид създават аерозолна обвивка в атмосферата, която отразява почти цялото UV лъчение, идващо от Слънцето. Така през 1991 г. вулканът Пинатубо, който избухна във Филипините, понижи температурата с почти цял градус в региона за цели две години.

Но геоинженерството е противоречива технология. Някои изследвания показват, че пръскането на огромни количества частици, отразяващи слънчева светлина в атмосферата, може да има сериозни последици, водещи до нежелани проблеми за селскостопанските култури, климатичните модели или озоновия слой.

Озоновия слой по-специално е една от причините, поради които екипът на SCoPEx работи с калциев карбонат - защото предишните изследвания показват, че той е най-безопасен от гледна точка на химията на стратосферата.

Има огромна степен на несигурност какво геоинженерството може да предизвика, което е още по-основателна причина за провеждане на малки експерименти като SCoPEx, които ще освободят частици с количество, съизмеримо с емисията за една минута от пътнически самолет.

"Всички тези последици надолу по веригата са напълно неясни", заяви пред Nature главният изследовател Франко Кеуч (Frank Keutsch).

Но дори експериментите да се окажат успешни, геоинженерството не може да е вълшебната пръчка, която да премахне глобалното затопляне.

Документът за изследванията на SCoPEx може да намерите тук.