2021 - най-странната година в космоса

Ваня Милева Последна промяна на 29 декември 2021 в 00:18 8010 0

Завършва една странна, наситена със събития в космоса година - многобройни стартове, които пренаселиха околоземното пространство, вълнуващи открития и постижения в областта на изследванията на Луната и Марс.

Освен това с импровизирани маневри на космическата станция, с ракети извън контрол, с милиардери астронавти, с космически боклуци, заплашващи да причинят аварии почти всяка седмица, 2021 г. ще се превърне в една от най-запомнящите се години в космоса.

Ще я запомним и с надеждата за бъдещи мисии, които напреднаха с подготовката си през тази почти изминала година.

Ето нашият преглед на най-странната година в космоса.

2021 бе невероятна година за НАСА: кацане на Марс, първи полети, Артемис и още

През 2021 г. НАСА завършвa най-активната си година досега в ниска орбита на Земята, направи някои исторически постижения на Марс, продължи да напредва по своя план "Артемис" за Луната, тества нови технологии за свръхзвуков самолет, финализира подготовката за изстрелване за следващото поколение космически телескоп.

„В НАСА превръщаме научната фантастика в научен факт и го правим всеки ден. От редовното изпращане на астронавтите към Международната космическа станция от американска земя до кацането на марсохода Perseverance на Марс и регистрирането на първия полет на друга планета, 2021 г. бе знаменателна година за водещата световна космическа агенция и цялото човечество“, отбелязва администраторът на НАСА Бил. Нелсън. „Следващата година НАСА ще постигне по-дръзки подвизи с нови открития и технологични постижения, особено след като нашата мисия Артемис I проправи пътя за бъдещи мисии с екипаж до Луната – и отвъд нея".

Сред многото научни постижения за годината е стартът на телескопа James Webb на 25 декември от Френска Гвиана, успешно се приземи на повърхността на Марс марсохода Perseverance, и пилотира марсианския хеликоптер Ingenuity - първият захранван, контролиран полет на друга планета.

Хеликоптерът Ingenuity Mars на НАСА направи този кадър, докато висеше над марсианската повърхност на 19 април 2021 г., по време на първия активен, контролиран полет на друга планета. Той използва своята навигационна камера, която автоматично проследява земята по време на полета. Кредит: NASA/JPL-Caltech

НАСА посрещна обратно на Земята първите два екипажа астронавти от частни полети, завършили експедиционни мисии на борда на Международната космическа станция и изстреля Crew-3 към орбиталната лаборатория. По време на мисията Crew-2 астронавтите прекараха рекордните за САЩ 199 дни в орбита, надминавайки 168 дни, определени от мисия Crew-1 по-рано тази година.

Космическият кораб на НАСА OSIRIS-REx задейства основните си двигатели с пълна газ и напусна близкия до Земята астероид Бену и пое курса си обратно към Земята с богата колекция от скални проби и образци прах.

Кредит: NASA / Johns Hopkins APL / Ben Smith

През април, 2021 г. се случи нещо много важно - сондата на НАСА Parker Solar Probe на осмото си близко прелитане достига до най-външният слой на слънчевата атмосфера, известна като корона. Соларната сонда, която стана и най-бързият известен обект, построен от хората, направи много нови открития след изстрелването си, включително за експлозии, които създават космическо време и опасностите от свръхбързия прах.

НАСА завърши сглобяването на мегалунната ракета и космически кораб на агенцията, които ще стартират следващото поколение операции в дълбокия космос, включително мисиите Артемис на и около Луната. Инженери и техници успешно обезопасиха космическия кораб Orion на върха на напълно сглобената ракета Space Launch System (SLS) в космическия център "Кенеди" на агенцията във Флорида малко преди полунощ на 21 октомври. Кредит: NASA

Агенцията разшири плановете си да изследва Луната и точно както програмата "Аполо" докара дванадесет астронавта на Луната между 1969 и 1972 г., така сега НАСА създаде нова програма с ново име - "Артемида" (Artemis). НАСА отново взима име от гръцката митология - Артемида е дъщеря на Зевс и сестра-близначка на Аполон, а също и богиня на Луната.

С мисията Артемис НАСА обещава да изпрати първата жена и първия цветнокож на лунната повърхност. За да проправи пътя за бъдещи лунни пилотирани мисии, НАСА завършва сглодяването на своята ракета Space Launch System, а нейният космически кораб Orion за мисията Artemis I ще стартира през пролетта на 2022 г. Освен това НАСА избра SpaceX, за да продължи разработката и демонстрациятс на първия частен спускаем апарат за хора на Луната.

Околоземното пространство се пренасели

Хаосът напредва, космическият боклук е все повече. Изстрелванията на ракети стават по-евтини с всяка минута, което създава безпрецедентни възможности за нас да правим все по-странни и безразсъдни неща в космоса. 2021 г. вероятно бе върхът на айсберга на това, което можем да очакваме по-късно това десетилетие.

Международната космическа станция излезе извън контрол

При един от най-сериозните инциденти в 21-годишната история на МКС орбиталната станция на 29 юли неочаквано се претърколи на 540 градуса, когато тласкащите двигатели на новопристигналия модул "Наука" внезапно се задвижиха. Руските диспетчери на полета си възвърнаха контрола след 47 минути ужас, през което време МКС извърши 1,5 непланирани обратни завъртания. В орбита с главата надолу, бе необходимо допълнително обръщане на 180 градуса, за да върне аванпоста в първоначалното му положение.

Модулът "Наука" (вляво) се скачи с МКС, с космически кораб "Союз" (вдясно), паркиран наблизо.  Кредит: Роскосмос

Инцидентът не е шега, тъй като въртенето, ако беше по-лошо, можеше да повреди станцията или, още по-лошо, да я накара да се върти безконтролно. НАСА заяви, че екипажът на експедиция 65 на МКС никога не е бил в опасност, докато Русия обвини грешка в софтуера за аномалията. След това се случи подобен инцидент през октомври, когато рутинният тест на тласкащата капсула на "Союз" продължи по-дълго от очакваното, измествайки МКС с 60 градуса.

Джеф Безос съди НАСА

Федералният съд на САЩ отхвърли иска на Blue Origin заради решението на НАСА да възложи на SpaceX договор за лунен апарат на стойност 2,89 милиарда долара. Компанията, собственост на Джеф Безос, се почувства обидена от НАСА, твърдейки, че космическата агенция е обещала множество частни договори и че „пренебрегва ключовите изисквания за безопасност на полетите“, свързани с предложението на SpaceX.

Илюстрация на бъдещата мисия Artemis с екипаж, използваща лунния апарат на SpaceX. Кредит: SpaceX

Но щетите бяха нанесени, тъй като съдебният процес попречи на НАСА и SpaceX на Илон Мъск да работят върху системата за кацане на хора (HLS) – неразделна част от предстоящите мисии Артемис до Луната. Работата е възобновена, но НАСА обвини седеммесечните съдебни спорове, наред с други неща, за забавянето на мисията Артемис III, която сега ще кацне на Луната не по-рано от 2025 г., а не през 2024 г., както бе планирано.

Китай стана втората страна след САЩ, която приземи успешно апарат на Марс

Прз май китайският модул Tianwen-1 с марсохода Zhurong на борда кацна успешно на Марс. Това прави Китай втората страна след САЩ, която успешно разполага спускаем апарат на Марс - съветските и руските опити преди това се провалят. Кацането бе посрещнато по китайската телевизия с „Nihao Mars“, на китайски „Здравей, Марс“.

Илюстрация на кацането на Tianwen-1 на Марс. Кредит: CCTV / CNSA.

Tianwan-1 (китайски за „Небесни въпроси“) навлезе в елиптична орбита около Марс през февруари и оттогава търси най-доброто място и момент за кацане. В такова място в крайна сметка се превърна в Utopia Planitia, равнина в огромен ударен басейн в Северното полукълбо на Марс. Както преди американските модули и роувъри, апаратът Tianwen-1 първо трябваше да издържи седемте опасни минути на преминаване през атмосферата на Марс. Спускащият се апарат бе защитен с топлоизолационен щит. Това бе последвано от спускане с парашут - вероятно защото китайският марсоход е много по-лек от марсоходите Curiosity и Perseverance, за които бе необходим Skycrane.

Китайската космическа станция

Китай стартира първата част от собствената си космическа станция - кабината на основния модул Tianhe - с ракетата носител Long March-5B на 29 април 2021 г.

Като централен елемент на амбициозен космосмически проект, през 2021 г. Китай планира да изпълнява последователни мисии за изграждането на космическа станция, която трябва да влезе в експлоатация до 2022 г., точно три десетилетия след като Китай одобри проекта през 1992 г.

Китай планира 11 изстрелвания за изграждане на космическа станция през следващите две години, включително четири пилотирани мисии и четири товарни мисии. Станцията ще обикаля Земята на височина от 340 до 450 км.

Изображение на космическа станция Tiangong през октомври 2021 г. с основния модул Tianhe в средата, товарен космически кораб Tianzhou-2 вляво, товарен космически кораб Tianzhou-3 вдясно и пилотиран космически кораб Shenzhou-13. Кредит: Shujianyang/ Wikimedia Commons

Единствената настояща космическа станция в орбита е МКС, която е колаборация на Русия, САЩ, Канада, Европа и Япония. Китай е блокиран и не участва в този проект.

Китай се стреми да се превърне в голяма космическа сила до 2030 г. Той планира да разшири своята космическа програма с посещения на Луната, изстрелване на сонда до Марс и изграждане на собствена космическа станция.

Излязла от контрол китайска ракета падна на Земята

На 29 април 30-метровото ядро на китайската ракета Long March 5B по невнимание навлезе в ниска околоземна орбита. Предполагаше се, че падащият ракетен сегмент ще направи неконтролирано повторно навлизане в атмосферата в рамките на няколко дни, потенциално заплашвайки населени области. Експертите проследяваха ядрото в продължение на дни, но не успяха да прогнозират мястото на катастрофата. Ядрото на ракетата в крайна сметка се пръсна безвредно в Индийския океан на 9 май.

Изглед на първата степен на китайската ракета Long March 5b, докато се върти неконтролирано в космоса. Кредит: Gianluca Masi/Virtual Telescope Project

Със своите 23 тона, това беше един от най-големите обекти, създадени от човека, извършващ неконтролирано повторно навлизане. НАСА разкритикува Китай, че изглежда не се интересува от своята своенравна ракета или къде може да се разбие, заявявайки, че страната „не успява да изпълни отговорните стандарти по отношение на своите космически отпадъци“.

Спуканата тоалетна на Crew Dragon на SpaceX задейства аларма

През септември астронавтите, участващи в първата изцяло частна мисия в космоса, мисията Inspiration4, трябваше да запазят спокойствие, след като алармата се включи, което показва „значителен“, но неизвестен проблем. Алармата в крайна сметка беше проследена до „механични проблеми“, свързани със системата за управление на отпадъците на Crew Dragon, по-специално нейните устройства, които изтеглят човешките отпадъци от организма. Екипажът на Inspiration4, с помощта на наземния контрол на SpaceX, успя да върне тоалетната отново в действие. Илон Мъск написа в Туитър, че ще е необходим ъпдейт на тоалетната на Crew Dragon.

SpaceX предостави повече информация по-късно, като каза, че тръба в резервоара се е разхлабила, което е попречило навлизането на урина в резервоара и е причинило разливането й под пода на Crew Dragon. Подобен проблем имаше в Endeavour, Crew Dragon, паркиран извън МКС. SpaceX очевидно отстрани проблема до октомври, като Endurance бе първият Crew Dragon, който разполага с модернизирани тоалетни.

Многобройни експлозии в Тексас

Тестовете на голяма надморска височина на прототипа на ракетата Starship на SpaceX предизвикаха много вълнение през първата половина на годината. Изстрелването на ракетата с височина 50 метра на височина от близо 10 км не бе проблем, нито пък контролираното аеродинамично спускане. Но последният етап от теста се оказа проблемната точка, тъй като ракетата неоцеляваше при кацането.

SN9 се разби тежко при пускането на площадката в Тексас Бока Чика на 2 февруари, SN10 се взриви до няколко минути след кацането си на 3 март, а SN11 се изкачи на десет километра, но отново експлоадира при кацане на 30 март. Федерална авиационна администрация следи отблизо SpaceX през цялата година. Накрая обаче на 5 май ракетата SN15 изпълни привидно невъзможното, а Илон Мъск възкликна в Туитър: „Номинално кацане на звездолет!“

Русия взриви собствения си сателит, създавайки опасно поле от отломки

В ранните часове на 15 ноември екипажът на МКС бе грубо събуден и му бе наредено да потърси незабавно подслон в космически кораб, акостиран извън станцията. Внезапната поява на орбитален облак от отломки, причинен от тест на руско антисателитно (ASAT) оръжие, предизвика извънредната ситуация. Нищо лошо не се случи, но умишленото унищожаване на несъществуващия спътник Kosmos-1408 произведе около 1500 парчета проследими отломки и вероятно хиляди по-малки парчета, които ще продължат да заплашват МКС и други космически сателити за години напред.

МКС. Кредит: NASA

НАСА осъди руския ASAT тест като безразсъдна постъпка (въпреки че Съединените щати, Китай и Индия са правили подобни тестове в миналото). Новосъздаденото поле за отломки вероятно ще увеличи честотата на маневрите за избягване на сблъсък в бъдеще и също така допринася за синдрома на Кеслер, при който натрупването на космически боклук може в крайна сметка да направи земната орбита недостъпна за спътници, космически кораби и астронавти.

Космически обекти се разбиха в други космически обекти

Тестът на руските антисателитни оръжия заплашва да увеличи шансовете за сблъсъци в орбита, но през 2021 г. наистина се случиха някои сблъсъци, а именно руски космически боклук удари китайски спътник и малко парче космически боклук отвори дупка в Canadarm2, роботизирана ръка, прикрепена към МКС. Роботизираното устройство още функционира, но китайският сателит изглежда е изчезнал.

Космически отломки пробиха дупка в Canadarm2. Кредит: NASA / CSA

Русия изпрати снимачен екип в космоса

Руски филмов екип, състоящ се от актрисата Юлия Пересилд и режисьора Клим Шипенко, пристигна на МКС в началото на октомври, за да заснеме сцени за предстоящ филм, озаглавен "Вызов" (означава и "предизвикателство", и "повикване" на български). Пересилд, която спечели ролята в открит конкурс, играе Женя, опериращ хирург, който трябва да бъде откаран по спешност на МКС, за да спаси живота на болен космонавт. Пересилд и Шипенко прекараха 12 дни в космоса, снимайки сцени, и трябваше незабавно да започнат да снимат отново след кацането в казахстанската пустиня.

Постер на филма "Вызов". Кредит: Wikimedia Commons

Избраната актриса Юлия Пересилд е участвала в популярни руски телевизионни сериали, така и във филми и въпреки че не е много популярна извън Русия, вероятно ще остане завинаги в историята като първият актьор, заснел филм в космоса - и човекът, който е победил Том Круз.

Blue Origin изпрати капитан Кърк до последната граница

Юлия Пересилд не беше единственият актьор, достигнал до космоса през 2021 г. Благодарение на Blue Origin на Джеф Безос, Уилям Шатнър, известен с ролята на капитан Кърк в Star Trek, получи шанс да види Земята отвъд линията на Карман – международно признатата граница на космоса. Но докато Пересилд прекара десетина дни в орбита, пътуването на Шатнър ​​на 13 октомври продължи само няколко минути. И все пак това беше достатъчно, за да докара актьора до сълзи. Трагично, Глен де Врис, 47-годишният предприемач, който се присъедини към Шатнър ​​за пътуването до космоса, загина при самолетна катастрофа на 11 ноември.

Проблемите на първия милиардер, достигнал космоса

Ричард Брансън влезе в историята на 11 юли като стана първият милиардер, достигнал космоса. Но в следващите дни след това съобщение нещата се влошават, защото пилотите му са пренебрегнали предупредителния светлинен сигнал по време на 86 км издигане. Космическият самолет на Virgin Galactic, VSS Unity, се е отклонил от курса, летейки в неразрешено въздушно пространство. И тъй като космическият самолет не е успял да достигне предвидената си траектория, пилотите рискуват да извършат опасно спускане и кацане. Разтревожена Федералната авиационна администрация спира Virgin Galactic докато трае разследването на инцидента. Компанията предприема необходимите коригиращи действия, така че FAA възстановява лиценза й в края на септември.

Астронавтът Крис Хадфийлд дава на Ричард Брансън своите астронавтски крила. Кредит: Wikimedia Commons

Руската космическа програма имаше проблем след проблем

Инцидентът на МКС с модула "Наука" не бе единственият, свързан с руската космическа програма тази година. Нов теч в руския модул на МКС "Звезда" беше открит през юли, а през август високопоставен руски служител в руската космическа агенция предупреди за пукнатини в остарелия модул "Заря" на МКС, като каза, че това е "лошо" и че "пукнатините ще започнат да се увеличават с времето."

Руският модул "Заря" малко след изстрелването през 1998 г. Кредит: NASA

През септември в модул „Звезда“ се включи алармата за дим, когато из орбиталната станция се носеше миризма на изгоряла пластмаса. Не беше посочена причина, но димът съвпадна с автономното зареждане на батериите на станцията. Руските държавни медии разпространиха слухът, обвиняващ астронавт на НАСА, че умишлено е пробивал дупка в руски модул през 2018 г., а Роскосмос не каза нищо, за да опровергае обвиненията.

2021 Was an Amazing Year for NASA: Mars Landing, First Flight, Artemis, More [Video], NASA

2021 Was the Weirdest Year in Space Ever, Gizmodo

И дописките на НаукаOFFNews през 2021 г.