25 химични елемента идват не само от свръхновите, но и от "фабрики" в долната земна мантия

Ваня Милева Последна промяна на 19 октомври 2021 в 00:32 11846 2

Вместо да се създават само по време на експлозии на свръхнови, химическите елементи биха могли да се произвеждат и дълбоко в долната мантия на Земята според ново изследване.

Отдавна се предполага, че водородът, хелият и литият са единствените химически елементи, съществували по време на Големия взрив, когато се е образувала Вселената, и че експлозиите на свръхновите, звездите, експлодиращи в края на живота си, превръщат тези елементи в по-тежки такива и ги разпространяват в цялата ни Вселена.

Изследователи от Япония и Канада сега оспорват този елемент от загадката на Големия взрив. Дали всички елементи, по-тежки от желязото, наистина произхождат от експлодиращи звезди или някои са създадени дълбоко в мантията на Земята, благодарение на динамиката на конвекцията, задвижвана от тектониката на плочите?

В статия, публикувана в AIP Advances, групата предлага алтернативен модел за образуване на азот, кислород и вода въз основа на историята на земната атмосфера.

Те предполагат, че 25-те елемента с атомни номера по-малки от желязото (26) са създадени чрез ендотермична ядрена трансмутация на две ядра, въглерод и кислород. Тези ядра могат да бъдат затворени в естествената арагонитова решетъчна сърцевина на долната мантия на Земята при високи температури и налягане по време на субдукция на литосферата, което се случва, когато две тектонски плочи се сближат.

Напречно сечение на вътрешността на Земята: кора, горна и долна мантия и външни и вътрешни ядра. Кредит: Mikio Fukuhara, Alexander Yoshino, and Nobuhisa Fujima, превод НаукаOFFNews

Групата описва процеса на ендотермична ядрена трансформация като „подпомогнат от физическата катализа на възбудени електрони, генерирани от триенето на минералните компоненти на геонеутриното, произведени дълбоко в мантията на Земята чрез ядрен синтез на деутерий или радиоактивен разпад на елементите“.

„Нашето проучване показва, че самата Земя е била в състояние да създаде по-леки елементи чрез ядрена трансмутация“, отбелязва Микио Фукухара (Mikio Fukuhara), съавтор от Университета Тохоку в Япония.

Ако е вярно, това е революционно откритие, тъй като „преди това на теория всички тези елементи са получени от експлозии на свръхнови, докато ние представяме допълваща теория“, подчертава Фукухара.

Тази статия ще окаже значително влияние в областта на геофизиката и може в резултат на това „да посочи възможни посоки на изследване за потенциала за създаване на елементите, необходими за бъдещото развитие на космическите изследвания“, заявява Фукухара.

Справка: “Earth factories: Creation of the elements from nuclear transmutation in Earth’s lower mantle” by Mikio Fukuhara, Alexander Yoshino and Nobuhisa Fujima, 12 October 2021, AIP Advances.
DOI: 10.1063/5.0061584

Източник: Challenging the Big Bang Puzzle of Heavy Elements: Earth Factories Creating Elements From Nuclear Transmutation
American Institute Of Physics

kokoten

07.04 2022 в 11:15

...де да беше пет пъти....

Котаракът в чизми

19.10 2021 в 16:58

Сега, като им дигнат тока пет пъти, и тези фабрики ще спрат.