23 май 2018
  •  Говорят медиците
Какво чувате, когато слушате аудиоклипа Яни/Лоръл?
Яни
Лоръл
Нито Лоръл, нито Яни
И двете!
резултати

4- километров сондаж до реликтовото езеро Восток дълбоко под ледовете на Антарктида

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 януари 2015 в 14:1745410
Снимка: НАСА

Руски учени са достигнали за втори път най-дълбокото и голямо субглациално (подледово) езеро в Антарктида. Това се случи на 25 януари в участъка "Восток". Участниците в 60-та руска антарктическа експедиция пробиват сондаж в леда на дълбочина от 3769,15 м., съобщава Лента.ру

Преди около 40 милиона години на мястото на езерото Восток е имало открит воден басейн, заобиколен от гори. Преди 15 милиона година обаче започва изолирането на езерната екосистема. Как са еволюирали организмите на тази екосистема? Оцелели ли са в субглациалното реликтово езеро живи същества? Това са основните причини за предприетата експедиция.

Смята се, че произходът на структурата на земната кора под Восток може да има същия характер като на Байкал. Най-големият резервоар на прясна вода се е образувал на мястото на разрив на литосферната плоча. Антарктическото езеро, вероятно е свързано с рифтова система (огромни линейни вдлъбнатини в земната кора), създадена преди около 150 милиона години в протоконтинента Гондвана.

Ръководителят на експедицията Валери Лукин заяви, че учените вече имат материал за лабораторни изследвания, но ще се върнат отново в Антарктида, когато финансите позволяват.