26 юни 2022
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

8 седмици медитация не променят мозъка, установява проучване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 май 2022 в 00:01 32840
Медитацията вероятно не може да промени мозъчната ви структура само за 8 месеца. Кредит: http://visualecho.com.au/ (CC BY-NC-ND 3.0)
Свързани новини

Противно на установеното от други изследвания, един курс по медитация изглежда не променя структурата на мозъка според ново проучване, което е едно от най-големите и най-стриктно контролираните досега.

Няколко скорошни проучвания твърдят, че с ежедневна практика медитацията може да увеличи обема и плътността на сивото вещество в някои области на мозъка само за осем седмици.

Изследователите от Университета на Уисконсин-Медисън проверяват идеята дали осемседмичен курс по медитация може да предизвика физически промени в мозъка. Тяхното проучване, публикувано на 20 май в Science Advances, което е едно с най-големия размер на извадка досега, не успява да повтори тези констатации от предишните проучвания

„Честно казано това предизвика много шум...  че ако сте медитирали в продължение на осем седмици, можете да промените обема на префронталния си кортекс. Това не е вярно“, коментира пред The ​​Scientist водещият автор на изследването Ричард Дейвидсън (Richard Davidson), професор по психология и психиатрия в Университета на Уисконсин-Медисън. И добавя, че полезните функционални и поведенчески промени, дължащи се на медитацията, се е надявал да настъпят много по-бързо.

MBSR

MBSR е съкращение на Mindfulness Based Stress Reduction или терапия за "намаляване на стреса, базирана на осъзнатост/внимателност". Това е терапия за медитация, въпреки че първоначално е предназначена за управление на стреса и отношение, наречено „внимателност“.

Думата mindfulness идва от английски, която може да се преведем на български като „пълна осъзнатост“ или „пълно внимание“. Като такава, внимателността е концепция, която произлиза от будистката медитация Випасана, древна индийска техника, чиято цел е да се осъзнаем напълно в настоящия момент.

MBSR обикновено е осемседмична програма, базирана на доказателства, която предлага светско, интензивно обучение за осъзнатост, за да помогне на хората със стрес, тревожност, депресия и болка.

Екипът на проф. Дейвидсън събира 200 здрави хора без опит с медитация или проблеми с психичното здраве, които да преминат мозъчно сканиране с ЯМР. След това участниците са разделени на три групи: някои преминават през осемседмичен курс за намаляване на стреса, базиран на MBSR, докато други получават интервенция, която не се основава на MBSR, а последната група е контролна - без никакъв вид обучение.

След като изтичат осемте седмици, участниците преминават още едно мозъчно сканиране, за да видят дали мозъкът им е претърпял някакви забележими промени. Въпреки че повечето хора, които са получили някаква терапия, съобщават за повишена осъзнатост след осемте седмици, те не откриват доказателства за структурни промени в мозъка сред нито един от участниците.

Изследователите не са напълно сигурни защо техните експерименти са достигнали до различни констатации от предишните проучвания, но подозират, че това може да има нещо общо с това, че в предишните изследвания участниците сами са се записали в курсове за осъзнатост. Новите експерименти също така включват значително повече хора от предишните изследвания, което придава по-голяма тежест на констатациите им.

„Простият акт на избор да се запишете в MBSR [Намаляване на стреса, базиран на осъзнатостта] може да бъде свързан с повишена полза“, се казва в проучването.

„Забележително е, че настоящото проучване също има размери на извадката, над три пъти по-голяма от тази на предишните проучвания“, добавят авторите. „Като се имат предвид това и липсата на репликация в настоящото проучване, съществува вероятност предишните резултати да са пострадали от завишени размери на ефекта и ниска положителна прогнозна стойност."

Нищо от това не означава, че вниманието и медитацията са без ползи за психичното здраве, когнитивната острота и доброто самочувствие. Преди всичко изследователите признават, че участниците са практикували внимателност само за осем седмици. Може би, твърдят те, хората трябва да практикуват по-дълго, за да се наблюдават по-дълбоки промени в мозъка.

„Все още сме в ранните етапи на изследване за ефектите от обучението по медитация върху мозъка и има много какво да се открие“, коментира проф. Дейвидсън.

Медитацията вероятно не може да промени мозъчната ви структура само за 8 месеца. Кредит: Rawpixel

Разочароващ резултат

Дейвидсън казва, че въз основа на предишни проучвания е очаквал MBSR да доведе до структурни промени в мозъка.

Изследователите сравняват плътността на сивото вещество, обема на сивото вещество и дебелината на кората преди и след терапията в различни области на интерес, включително хипокампуса, задния цинкулен кортекс (задната поясна кора) и темпоро-париеталната връзка (слепоочно-теменна връзка). Екипът избира региони, за които други изследователи установили, че имат свързани с MBSR промени в размера или плътността, плюс други области, които участват в обработката на емоциите. Но в мозъчните региони, които анализират, изследователите не откриват никакви разлики, сравнявайки промените в плътността на сивото вещество, обема на сивото вещество или дебелината на кората между групите.

В рамките на групата MBSR изследователите откриват, че хората, които практикуват техниките, базирани на медитацияо, които са тренирали в курса за повече от 22 минути всеки ден, имат значително по-малки амигдали - област, свързана със стрес и страх - след осем седмици.

Дейвидсън казва, че такава корелация може да се очаква. Промените в мозъчната структура настъпват, дори когато хората практикуват други умения, като физически упражнения или изучаване на нов инструмент, така че е вероятно промените да настъпят и при практикуване на медитация - в крайна сметка. „Това не са само 24 или 30 часа практика, това отнема много повече време. И не е изненадващо, защото за да развием умение, се нуждаем от хиляди часове практика, а не от 25 часа практика“, коментира Дейвидсън.

Контрастът между резултатите от по-ранни проучвания с по-малко субекти и текущата работа е в съответствие с проучване по-рано тази година, което установява, че малки размери на извадките в изследвания, базирани на ЯМР, могат да генерират подвеждащи резултати и че данните, извлечени от изследване с типични размери на извадката, са недостатъчни, за да бъде надеждно.

Дейвидсън се надява, че новото проучване на медитацията ще послужи като „полезен коректив в тази област и ще помогне да се смекчи част от шума, който е свързан с тези видове практики“.

„Ние сме големи фенове на медитацията“, коментира Дейвидсън, „но сме също и големи фенове на истината.“

Справка: "Absence of structural brain changes from mindfulness-based stress reduction: Two combined randomized controlled trials", Tammi R. A. Kral, Kaley Davis, Cole Korponay, Matthew J. Hirshberg, Rachel Hoel, Lawrence Y. Tello, Robin I. Goldman, Melissa A. Rosenkranz, Antoine Lutz, Richard J. Davidson
SCIENCE ADVANCES, 20 May 2022, Vol 8, Issue 20
DOI: 10.1126/sciadv.abk3316

Източници:

Turns Out, Meditating Probably Can’t Change Your Brain Structure In Just Two Months, IFLScience

Eight Weeks of Meditation Doesn’t Change the Brain, Study Finds, The Scientist


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.