А може би вече сме намирали живот на Марс

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 октомври 2016 в 10:00 7494 0

Тези тъмни, тесни, дълги ивици на Марс са формирани от съвременна течаща вода. (NASA/JPL/University of Arizona)

Съществуването на микробен живот на Марс е възможност, която трябва да се приеме, твърдят изследователи. Неотдавнашните открития на вода, сложни органични молекули и метан в марсианската среда, заедно с находки от мисията Viking от 1976 г. са довели до това заключение.

Изследването, доказващо, че на Марс все още има живот, е публикувано в списание Astrobiology (с отворен достъп до 15 ноември 2016 г.).

Съавторите Гилбърт Левин (Gilbert V. Levin) от Университета на Аризона, Темпе, и Патриша Ан Страат (Patricia Ann Straat) от Националния институт по здравеопазване, Бетезда, представят доказателства в подкрепа на "биологичната хипотеза" за резултатите от биологичните експерименти Labeled Release (Viking LR), направени през 1976 г. и от двата автоматични модула Viking. Опитите с двата модула Viking, на 6500 км един от друг, дадоха сходни, повтарящи се, положителни отговори.

Според авторите анализът на почвени проби показва съществуването за микробен живот на повърхността на Марс.

Авторите също така дават оценка на обясняващите резултатите "небиологичните хипотези", които се поддържат от много учени. Но Левин и Страат заключават, че експерименталните доказателства покрепят биологичното обяснение и вероятността микроорганизми да се развиват и да се адаптират, за да може да оцелеят в суровите условия на марсианската среда.

"Дори ако човек не е убеден, че резултатите от Viking LR дават убедителни доказателства за живот на Марс, този документ ясно показва, че тази възможността да се разгледа," - коментира д-р Крис Маккей (Chris McKay), астробиолог от Изследователския център Амес на НАСА, цитират от The Kurzweil Accelerating Intelligence.

"Ние не можем да изключим биологичното обяснение", заяви Маккей. "Това е от значение за плановете за вземане на проби от Марс и за бъдещите пилотирани мисии."

"Някои признаци, намерени в почвата на Марс, говорят, че Червената планета е все още обитаема. Става въпрос поне за микроорганизми, които със сигурност ако не са на повърхността, то са в недрата на Марс, " - пишат авторите на изследването.

Карл Сейгън с модел на модула Viking. Източник: Wikimedia Commons

Апаратите Viking 1 и Viking 2  кацнаха на повърхността на Марс през 1976 година. И двата апарата са оборудвани с хроматографи и мас-спектрометри за търсене на органични молекули.

Експериментът LR даде най-обещаващи резултати за екзобиолозите. В експеримента проба от марсианската почва се заразява с капка много разреден воден хранителен разтвор. Хранителните вещества (7 молекули) са маркирани с радиоактивен въглерод 14C. Въздухът над почвата се наблюдава за развитието на радиоактивни газове от 14СО2 като доказателство, че микроорганизмите в почвата метаболизират едно или повече хранителни вещества. Резултатът е доста изненадващ - регистриран е постоянен поток радиоактивни газове от почвата веднага след първата инжекция. Експериментът се извършва и в двете сонди Viking. При първият се използва проба от повърхността, изложена на слънчева светлина, а при втората сонда пробата е под една скала. И двете инжекции дават положителен резултат. Следващите инжекции една седмица по-късно обаче не предизвикват същата реакция.

Въпреки положителния резултат от експеримента Labeled Release, четирите експеримента резултатите се обясняват от окисляващи химични реакции с марсианската почва. Някои изследователи твърдят, че интензивният поток ултравиолетови лъчи на удари Марс води до производството на силно окислителни съединения. Тези съединения може да са предизвикали наблюдаваните резултати.

При нагряване на пробите, за да се определят химическите компоненти на почвата, не е открита органична материя освен молекули хлорометан и дихлорометан, които са сметнати за замърсяване, донесено от Земята.

Въпреки това, чувствителността на инструмента за органичен анализ е ограничена и може да останат неразкрити около един милион бактерии, подобни на сухоземните. Експерименти на Земята с ултравиолетово облъчване на почва, аналог на марсианската не дават подобни резултати като експериментите Labeled Release на Марс. Въпросът за живота остава отворен, пишат Левин и Страат в друго изследване.

За съжаление, няма други метаболитни експерименти, провеждани на Марс. Вместо това, следващите мисии изследват марсианската среда, най-вече в търсене на признаци на вода.