22 септември 2020

Апаратът New Horizons е открил гигантска опашка на Плутон от азотни йони

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 юли 2015 в 22:31 57231
Схема на атмосферата на Плутон Снимка: NASA / JHUAPL / SWRI

Инструментите на сондата New Horizons са открили област на студен, гъст йонизиран газ, съставящ атмосферата на Плутон.

Тя се проточвала във вид на изненадващо голяма "опашка" - простираща се в продължение на почти 1600 километра отвъд планетата и с неочаквано богат химически състав.

Започвайки час и половина след най-близкия подход до Плутон инструментът (Solar Wind Around Pluto - SWAP) наблюдава огромна празнина в слънчевия вятър - отлив на електрически заредените частици от Слънцето - между 48 000 мили (77 000 км) и 68000 мили (109 000 км) отвъд планетата. Данните на SWAP показват, че тази кухина се запълват с азотни йони, образуващи плазмена "опашка" с неопределена структура и дължина, която се проточва зад Плутон, съобщава НАСА.

Тъй като Плутон няма магнитно поле, атмосферата му е почти "съблечена" от въздействието на слънчевия вятър и ултравиолетовите лъчи на слънцето.Според учените, всяка секунда от атмосферата се губи около един тон газ, което е много повече, отколкото Марс, който има подобен проблем.

Подобни плазмени опашки се наблюдават при планети като Венера и Марс. В случая на преобладаващо азотната атмосфера на Плутон, изхвърлените молекули са йонизирани от слънчевата ултравиолетова светлина, "обрани" от слънчевия вятър и отнесени покрай Плутон, за да формират плазмената опашка открита от New Horizons.

"Когато нашите инструменти започнаха да наблюдават йоните в околностите на Плутон, ние осъзнахме, че границите на взаимодействието на атмосферата на Плутон и слънчевия вятър се простира далеч отвъд орбитите на спътниците му, а атмосферата се простира на височина от хиляда мили (1 600км)," - коментира Фран Бъгенал (Fran Bagenal), един от ръководителите на мисията.

Според нея, атмосферата на Плутон се е оказала със сложен химичен състав - горните му слоеве са от азот, а по-ниските части съдържат големи количества метан и дори по-тежки въглеводороди.

А когато изследователите на мисията получат повече данни през август, които да комбинират с атмосферните измерванията на инструментите Alice и Rex ще прецизират скоростта, с която Плутон губи своята атмосфера. "Когато научим това, ще може да отговорим на нерешените въпроси за развитието на атмосфера и повърхността на Плутон и да определим до каква степен взаимодействието със слънчевия вятър на Плутон е като това на Марс."- завършва Фран Бъгенал.

поп Дръвчо 20.07 2015 в 11:18 1
Казвам ви аз че Плутон е комета!