15 септември 2019
  •  Говорят медиците

Армията превзе и разграби важни за науката мини за кехлибар в Мианмар

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 август 2019 в 00:0946700
Червен кехлибар от Качин. Кредит: KDNG

Важно за науката находище на кехлибар в северната част на Мианмар е превзето от армията на страната и е разграбено в полза на генералите, потвърждава доклад от местна неправителствена организация.

Кехлибарените мини в щат Качин са източник на стотици научно безценни вкаменелости отпреди 99 милиона години, включително опашка на пернат динозавър, няколко цели птици, гущери, жаби и безброй насекоми и други безгръбначни.

Вкаменелостите се добиват в ужасни условия, пренасят се контрабандно през границата в Китай и се продават на пазара за скъпоценни камъни в Тенчонг, разкрива New Scientist. Палеонтолозите са важни купувачи и всеки месец публикуват десетки документи, описващи нови екземпляри.

Народът на Качин се бори за независимост от Мианмар от 1962 г. До 2017 г. коренното население контролира мините, но през юни същата година мианмарските военни започнаха настъпление и вземат контрола над Качин. Офанзивата уби и изсели хиляди хора и бе осъдена от ООН като геноцид и престъпление срещу човечеството.

Правителството твърди, че действията му са били за спиране на незаконния добив и опазване на околната среда, но новият доклад на Мрежата за развитие на Качин (KDNG) потвърждава, че военните са възобновили нерегламентирания добив в долината Хукаунг, където са открити най-богатите находища. Вероятно сега търговията с кехлибар в Китай се възобновява, отчасти подхранвана от научното търсене на образци. Според оценките на KDNG търговията с кехлибар е на стойност около 1 милиард долара годишно.

Около 3000 души са изселени от миньорски села и все още живеят в импровизирани лагери.

Докладът се основава на интервюта с 21 души от региона. KDGN призовава армията да спре кампанията си и да позволи на изселените хора да се върнат по домовете си, а на чуждестранните правителства и организации да замразят инвестициите в Мианмар и да изпратят хуманитарна помощ.

Заради ужасите на търговията с кехлибар в Мианмар експертът по мианмарски кехлибар Дейвид Грималди (David Grimaldi) от Американския музей по естествена история призова за строг бойкот на бирманския кехлибар.

Military now controls Myanmar’s scientifically important amber mines, New Scientist