Астрофизици казват, че „планетарният интелект“ съществува… но Земята не го е достигнала

Ваня Милева Последна промяна на 23 февруари 2022 в 00:01 21799 0

Иберийският полуостров през нощта от орбита. Кредит: NASA

Склонни сме да мислим за интелигентността като нещо, което описва само един индивид. Но е възможно с това понятие да се опишат и всякакви видове колективи като интелигентни – независимо дали говорим за социални групи хора или съобщества на насекоми.

Но може ли интелигентността да се наблюдава в много по-голям мащаб - може би този на цяла планета? В новопубликуван документ, екип от космически учени изследва този вълнуващ въпрос, достигайки до някои изненадващи заключения за нашата собствена Земя.

„Отворен въпрос е дали интелигентността може да действа в планетарен мащаб и ако е така, как може да се случи преход към интелигентност от планетарен мащаб и дали вече е настъпил или е в нашия близкосрочен хоризонт“, пише екипът.

Те отбелязват, че разбирането на този въпрос може да ни помогне да управляваме бъдещето на нашата планета, Обаче според техните собствени критерии изглежда, че все още не сме в това състояние.

„Все още нямаме способността да реагираме като общност в най-добрия интерес на планетата“, коментира астрофизикът Адам Франк (Adam Frank) от Университета в Рочестър.

„Има интелигентност на Земята, но няма планетарен разум.

Според изследователите появата на технологичен интелект на планета – често срещана референтна точка в астробиологичните изследвания – може би трябва да се разглежда не като нещо, което се случва на планетата, а а планетата.

При такава интерпретация еволюцията на планетарния разум би представлявала придобиването и прилагането на колективно знание, работещо в сложна система от различни видове едновременно и по хармоничен начин, който поддържа или е от полза за цялата биосфера.

За съжаление – и очевидно – хората и Земята все още не са в тази точка.

Всъщност Франк и неговите съавтори смятат, че сме стигнали едва до третия етап от техния хипотетичен времеви график за развитие на планетарния интелект.

В първия етап, характерен за много ранната Земя, планета с „незряла биосфера“ развива живот, но няма достатъчно обратна връзка между живота и геофизичните процеси за съвместна еволюция на различни видове живот.

Във втория етап се е развила „зрялата биосфера“.

След това планета може да достигне третия етап: „незряла техносфера“, където в момента се намира Земята. На този етап технологичната дейност се е развила на планетата, но все още не е устойчиво интегрирана с други системи като физическата среда.

Четири възможни етапи на планетарния интелект. (а) На планета с незряла биосфера (като Земята по време на архейския еон) има недостатъчни вериги за обратна връзка между живота и геофизичните свързани системи, за да се упражнява силна коеволюция. (b) На планета със зряла биосфера (като Земята след протерозоя) биосферата упражнява силно влияние върху геофизичното състояние, установявайки пълна коеволюция на цялата система. Тази обратна връзка може да осигури известна степен на дългосрочни стабилизиращи модулации за цялата система. (c) На планета с незряла техносфера (представена от сегашната антропоценска Земя) обратната връзка от технологичната дейност произвежда достатъчно силно въздействие върху свързаната планетна система, за да я вкара в нови динамични състояния. Тези влиния обаче не са ограничени от намерението по отношение на здравето на цивилизацията, произвеждаща технологията. (d) На планета със зряла техносфера, връзките за обратна връзка между технологичната активност и биогеохимичните и биогеофизичните състояния са били умишлено модифицирани, за да се гарантира максимална стабилност и производителност на цялата система.

До всяко изображение на планетата е показан схематичен атмосферен спектър. Кредит: Adam Frank et al.

Ако тези противоречия могат да бъдат разрешени, една незряла техносфера има шанс да се развие до последния етап: „зрялата техносфера“, където непрекъснатите циклични взаимовръзки между технологичната активност и други биогеохимични и биогеофизични състояния действат синхронно, за да гарантират максимална стабилност и производителност на цялата система.

Това идеализирано състояние е мястото, където Земята трябва да се опитва да стигне, твърдят изследователите.

„Планетите се развиват през незрели и зрели етапи, а планетарният интелект е показател за това, че сме постигнали зряла планета“, комеентира Франк.

„Въпросът за милион долара е да разберем как изглежда и означава планетарният интелект за нас на практика, защото все още не знаем как да преминем към зряла техносфера“.

Според изследователите в момента сме на ръба на пропастта, когато нашите колективни действия очевидно имат глобални последици, но все още не контролираме тези последици.

Ако, в тандем с други сили на планетата, можем да развием баланс, при който тези последствия се контролират, може най-накрая да еволюираме – като планета – до следващото ниво.

„Преходът към планетарен интелект, както описахме тук, би имал отличителното свойство на интелекта, действащ в планетарен мащаб“, пишат изследователите в своя документ.

„Подобен планетарен интелект би бил в състояние да управлява бъдещата еволюция на Земята, действайки съвместно с планетните системи и ръководен от дълбоко разбиране на такива системи."

Идеята не е нова. Роденият през 19-ти век руски учен Владимир Вернадски предлага концепцията за "биосфера", която според идеите му, под влияние на научните постижения и човешкия труд постепенно се трансформира в ноосфера - сферата на разума.

Справка: Intelligence as a planetary scale process