20 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Астрономи създадоха спираща дъха детайлна карта на водорода в Млечния път (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 октомври 2016 в 11:0058460
Картата HI4PI, съставена с помощта на данни от 100-м Макс-Планк радиотелескоп в Effelsberg, Германия и 64-м CSIRO радио телескоп в Parkes, Австралия. Цветовете на изображението отразяват различните скорости на водородния газ. Равнината на Млечния път минава хоризонтално през средата на изображението. Магелановите облаци могат да се видят в долния десен ъгъл. Снимка: Benjamin Winkel/HI4PI Collaboration

Международен екип от учени създаде детайлна карта на плътността на разпределение на неутралния атомен водород в нашата собствена галактика – Млечен път, използвайки 64-м CSIRO radio telescope в Австралия и 100-м Max-Plank Telescope в Германия.

Проучването е имало за цел да търси неутрален атомен водород, най-разпространеният елемент в космоса, в проучване, известно като HI4PI, съобщават от Sci-News.com.

Изследването е публикувано на 20 октомври 2016 година в престижното списание Astronomy and Astrophysics.

"Въпреки, че неутралният водород е сравнително лесно откриваем с модерните радиотелескопи с които разполагаме, картографирането на цялото небе е доста голямо постижение", казва съавторът на проучването д-р Юрген Керп (Juergen Kerp), астроном от университета в Бон.

"Радиошумът, причинен от мобилните ни телефони и радиостанции замърсява слабите емисии, идващи от звезди и галактики във Вселената. Така, че трябва да бъдат разработени сложни компютърни алгоритми, за да бъде премахната тази нежелана човешка намеса в данните“, допълва още той.

Картата HI4PI, съставена с помощта на данни от 100-м Макс-Планк радиотелескоп в Effelsberg, Германия и 64-м CSIRO радио телескоп в Parkes, Австралия. Интензитетът на изображението отразява общото съдържание на водород. Равнината на Млечния път минава хоризонтално през средата на изображението. Снимка: Benjamin Winkel/HI4PI Collaboration

Изследването изисква повече от един милион индивидуални наблюдения и около 10 милиарда отделни точки от данни. То подобрява информацията от предишното подобно изследване на водорода – Leiden-Argentine-Bonn Survey (LAB), като е два пъти по-добро откъм чувствителност и с четири пъти по-добра ъглова резолюция.

“Разполагайки с ясна картина на водорода в Млечния астрономите ше могат да изследват галактики даже на огромни космологични разстояния“ казва друг съавтор в изследването д-р Бенджамин Винкел (Benjamin Winkel) от Института по радиоастрономия към Макс Планк.

„Всички наблюдения, които получаваме от далечната Вселена трябва да преминат през водоророда в нашата галактика Млечен Път, като през облаците на нашето небе. Данните от HI4PI ни позволяват точно да коригираме всички тези водородни облаци и да „изчистим прозореца, през който наблюдаваме“.

HI4PI Animation from ICRAR on Vimeo.

„HI4PI“ представлява отправна точка за идните десетилетия“ добавя д-р Керп.

„Въпреки, че следващите нови инструменти като Square Kilometer Array (SKA) ще издигнат чувствителността и ъгловата резолюция до нови висоти HI4PI ще бъде основен източник за допълване на данни към тези на СКА.“