26 юни 2019
  •  Говорят медиците

Бактерия рециклира полиетилен

Новооткрита бактерия, хранеща се с пластмаса, може да направи революция в рециклирането

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 март 2016 в 12:5557512
Снимка: www.reukema.com

Японски изследователи откриха нова бактерия, способна да разгражда и усвоява полиетиленовия терефталат (PET), от който се изработват бутилките за напитки, съобщава онлайн-изданието New Scientist.

Полиетиленът е най-проблемният пластмасов замърсител. На бактерията ѝ са били нужни 70 години, за да еволюира така, че да усвоява полиетилентерефталат. Изследователите са я нарекли "Ideonella sakaiensis". Открили са я чрез анализ на микробите, които живеят в парчетата пластмаса, захвърлени в почвата и отпадните води.

Ideonella sakaiensis усвоява основно полиетилен и го разгражда с помощта на само два ензима, идентифицирани от изследователите. Бактерията е еволюирала наскоро, приспособявайки се да усвоява пластмасовия замърсител, тъй като той е създаден едва през 40-те години на миналия век. Екипът зад откритието се надява то да доведе до създаването на нови начини за разграждане на пластмасата. Те предполагат, че е възможно да се използва или самата бактерия, или ензимите, които произвежда.

А че са нужни нови начини за разграждането на полиетилена, е ясно със сигурност. Огромни количества от отпадъка запушват бунищата и природните местности по целия свят. През 2013 г. са били произведени 56 млн. тона полиетиленов терефталат. Това е около една четвърт от всички пластмаси, произвеждани за година. Според учените, направили откритието, обаче, човечеството е рециклирало едва 2,2 млн тона.

поп Дръвчо 14.03 2016 в 15:07 2
ПЕТ е значително по-сложна молекула и има значително повече "дръжки" за които да я хване някой ензим. Кеф ти двойни връзки, кеф ти делокализирани, кеф ти хетероатоми, кеф ти кисели групи.

По начина по който горе са нарисувани формулите, ПЕ ще бъде проста зигзагообразна линия без нищо по нея.
поп Дръвчо 11.03 2016 в 13:17 1
Полиетилен или полиетилентерефталат? Веществата са доста различни.

Прочее, дедо ви поп е със смесени чувства към новината. Въпрос на време е бактерията да започне да рециклира пластмаси преди да бъдат изхвърлени.

А всички знаем как се нарича намирането на нещо преди то да бъде изгубено.