Бактериите могат да оцелеят под повърхността на Марс и след 280 милиона години

Ваня Милева Последна промяна на 28 октомври 2022 в 00:01 1580 0

Тази екстремофилна бактерия може да издържи на екстремна радиация. Кредит: MICHAEL J DALY/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Когато бактериите се изсушат и замразят, тъй като най-вероятно биха били точно под повърхността на Марс, те могат да оцелеят на интензивната радиация, която удря Червената планета в продължение на стотици милиони години.

Микроорганизмите може да успеят да оцелеят точно под повърхността на Марс много по-дълго, отколкото смятаха изследователите.

В нов набор от експерименти учени откриват, че изсъхналите бактерии могат да останат живи в условия, подобни на тези на Марс, до 280 милиона години, което би подобрило шансовете ни да намерим доказателства за тях, ако Марс някога е бил място на живот .

Повечето предишни експерименти, тестващи дали микроорганизмите могат да оцелеят на интензивната радиация на Марс, са използвали хидратирани бактерии при стайна температура – ​​смята се, че най-дълголетните от тях могат да оцелеят до около милион години.

Брайън Хофман (Brian Hoffman) от Северозападния университет в Илинойс и колегите му предприемат различен подход, като изсушават различни бактерии и дрожди и ги замразияват, преди да ги подложат на радиация, подобна на това, което би изпитала заровена форма на живот на Марс, и оценяват щетите.

"Когато се премахне водата и всичко се охлади, устойчивостта се умножава феноменално", обяснява Хофман. Подобно е на лиофилизираната* храна, за да издържи по-дълго. (Лиофилизацията работи на принципа на замразяването на продукта и после намаляване на налягането в околната среда, така че съдържимата замръзнала вода в продукта да сублимира директно от твърдо в газообразно състояние.)

Марс е сух и студен, така че е вероятно там също да има някакви бактерии. Пробите на изследователите са повредени толкова малко от радиацията, че те изчисляват, че бактериите биха могли да оцелеят до около 280 милиона години.

Ако лиофилизираните бактерии се загреят и изложат на вода през това време, те ще излязат от пасивното си състояние.

"Това открива някои възможности, че бихте могли да получите съживяване, ако метеор с малко вода падне и се разпръсне на повърхността, те биха могли да се регенерират", обяснява Хофман.

"Вероятността, че сега все още са живи, се е увеличила от нула до най-малкото нещо, което може да си представим - то не е нула, но със сигурност не е голямо."

Смята се, че Марс е пресъхнал преди около 3 милиарда години, така че дори и най-здравите бактерии най-вероятно вече са мъртви.

Тази дълговечност би могла да ни улесни в намирането на запазени доказателства за евентуални бактерии, живели някога на Марс, но също така означава, че ако го замърсим със земни организми, това замърсяване ще бъде практически постоянно.

"Ако замърсим зоната, в която кацаме, как ще разберем дали това, което ще намерим, е било там преди да стигнем дотам, или е нещо, което сме донесли?", коментира Хофман. "Ако не можем да определим кое е наше и кое е чуждо, така да се каже, тогава е невъзможно да се каже дали там е имало живот."

Справка: Effects of Desiccation and Freezing on Microbial Ionizing Radiation Survivability: Considerations for Mars Sample Return