Бързолетите прекарват във въздуха, без да кацат, 10 месеца в годината

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 октомври 2016 в 10:00 18665 0

Кредит Markus Tallroth

Обикновен бързолет (Apus apus).

Бързолетът е най-бързата птица - рекордьор при хоризонтален полет.

Но изследване установи, че тя има още един рекорд - може лети, без да каца, около десет месеца в годината. Това я прави абсолютен шампион сред птиците по продължителност на времето, прекарано във въздуха, съобщава ЕurekАlert!.

И това невероятно пътешествие на птицата може да се приравни седем полета до Луната за целия й живот.

Това установиха орнитологът Андерс Хеденстром (Anders Hedenström) от Университета в Лунд (Швеция) и екипът му, а резултатите от проучването са публикувани в списание Current Biology

Обикновените бързолети (Apus apus) са известни със своите невероятни способности да вземат храна и материали за гнездо в движение. В новото проучване изследователите са изчислили, че средно възрастен представител на този вид прекарва във въздуха до десет месеца в годината.

"От момента, в който бързолетите напускат мястото си на гнездене през август, и се отправят към Западна Африка в централните региони на този континент, те нито веднъж не докосват земята, докато не се върнат в началото на следващия размножителен сезон след 10 месеца. Някои индивиди могат да кацнат за кратко или дори цяла нощ в средата на зимата, докато други буквално никога не се приземяват в този период," - отбелязва професор Хеденстром.

Учените отдавна подозират, че бързолетите могат да прекарват по-голямата част от живота си в полет. За да докаже това, шведските изследователи разработват специален миниатюрен регистратор за контрол на активността на полета на птиците. По-късно изследователите добавят към него светлинни сензори за геолокация. Тези устройства са прикрепени към 19 бързолета, които впоследствие са били уловени отново.

Птицата вероятно пести енергия през деня, използвайки възходящите течения от топъл въздух на ниска височина. Но се издига високо всеки ден на разсъмване и привечер.Снимка: Francois Merlet/FLPA

Данни показват, че тези птици прекарват повече от 99 % от времето през 10-месечния период между гнезденето в полет. През това време някои птици са се приземявали за момент, други никога не са го правили. Голяма част от полета им през деня е на ниска височина - най-вероятно заради топлите въздушни потоци.

Изследователи все още не знаят, как точно птиците спят. Но фактът, че някои бързолети никога не кацат 10 месеца показва, че те спят по време на полет. Екипът се надяват да открие това в бъдещите си проучвания.

Въпреки високите енергийни разходи, свързани с движението си обикновените бързолети живеят изключително дълго. Противно на популярните представи, има документирани случаи, при които бързолети са живяли до двадесет години, което по птичите стандарти е много дълго време. Като цяло тези птици представят много интригуващи въпроси за физиологията на птиците, на които учените все още не знаят отговорите.