Богомолките убиват птици по всички континенти

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 юли 2017 в 11:10 8908 0

Смятате ли, че птиците ловят насекомите, а не обратното?

Изданието IFLScience разказа за ново проучване, което установи, че ужасяващите случаи, при които богомолки изяждат птици са учудващо широко разпространени.

Списанието Wilson Journal of Ornithology публикува наскоро резултатите.

Отдавна е известно, че тези хищни насекоми с вид на извънземно, нападат широк спектър от животни като жаби, тритони, мишки, змии, костенурки с мека обвивка, и дори прилепи. Но учените този път разглеждат колко често жертва на тези насекоми стават птиците.

Изяждането на птици е глобален модел

Учените документират 147 различни инциденти на богомолки нападнали птици. Това поведение се оказва много по-разпространено, отколкото се смяташе досега. И това не е ограничено до няколко вида в няколко места, а се среща навсякъде по света.

В систематичния си преглед изследователите доказват, че богомолките от 12 вида и 9 рода са наблюдавани да ловят дребни птици в дивата природа. Това удивително хранителното поведение е документирано в 13 различни страни от всички континенти с изключение на Антарктида. Голямо е и разнообразието на жертвите им - открити са птици от 24 различни вида и 14 семейства, станали плячка на богомолките.

"Фактът, че изяждането на птици е толкова широко разпространено при богомолките, както таксономично, така и географски, е грандиозно откритие", коментира Мартин Найфелер (Martin Nyffeler) от Университета в Базел, водещ автор на изследването.

Богомолките често улавят птици в хранилки. Снимка: Tom Vaughan

Богомолките представляват заплаха за малките птици

Повече от 70% от случаите са докладвани в САЩ, където богомолките често улавят птиците на хранилки или при растения, които се опрашват от колибри, а рубиненогушото колибри (Archilochus colubris) е сред най-пострадалите. Това вероятно се дължи на техния размер, женските на някои по-големи видове богомолки са по-тежки от това колибри.

Преди десетилетия няколко чужди видове големи богомолки (например, Mantis religiosa и Tenodera Sinensis ) са били освободени в Северна Америка като биологични агенти за контрол на вредителите. Тези привнесени видове сега представляват нова потенциална заплаха за колибрите и малките врабчови птици. Но има и големи местни богомолки, които нападат птици.

"Нашето изследване показва, че богомолките са заплаха за някои птичи популации. Препоръчваме с голямо внимание да се вземат решения за освобождаване на богомолки за контрол на вредителите", обяснява Найфелер.

Богомолката (Stagmomantis limbata) изяжда колибри Calypte anna в подножието на Сиера в Калифорния. Птицата първо е набучена на бодливата ограда. Снимка: Megan Ralph, Dryad Ranch

Това женско рубиненогушо колибри (Archilochus colubris) също намира смъртта си в прегръдките на богомолка (Tenodera Sinensis).