21 октомври 2020

Болестта по американските пчели идва от Европа

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 февруари 2016 в 09:00 56951
Заразена с вируса пчела. Снимка: University of Hawaii

Причината за масовото измиране на пчелите в Северна Америка са заразени европейски пчели, внесени в Новия свят, твърди BBC News, позовавайки на изследване на британски учени.

Смъртоносната болест по пчелите, предизвикана от вирус в паразитния кърлеж Varroa, може да се превърне в пандемия, заплашваща да унищожи всички пчели по света. Тя се е разпространила заради търговия със заразени насекоми, сочат генетичните изследвания, публикувани в списание Science.

Водещият автор на изследването д-р Лина Байер Уилферт (Lena Bayer-Wilfert) от Университета на Ексетър заяви, че пчели от Европа са в основата на разпространението на вируса в Северна Америка и Нова Зеландия, според глобални генетични изследвания на насекомите. Учените са анализирали пчели от 32 области в 17 страни по целия свят.

"Това ясно е свързано с пренасянето на пчелни семейства от човека по целия свят", отбеляза тя пред BBC News. Необходими са по-строги ветеринарно-медицински мерки за защита на пчелите и от други нововъзникващи болести, препоръчват учените.

Кърлежът Varroa (червеното петно) върху пчелата. Снимка: University of Hawaii

Проф Стивън Мартин (Stephen Martin) от Университета в Салфорд твърди, че комбинацията от вирус и кърлеж е в основата на катастрофалното измиране на пчелните популации. Учените смятат, че комбинацията е особено смъртоносна, защото паразитът се храни с ларвите на пчелите, като в същото време инжектира смъртоносния вирус в тялото на възрастните пчели.

Вирусът DWV (Deformed Wing Virus) е унищожил милиони пчелни семейства през последните десетилетия. Проучвания в Съединените щати показват, че в периода от април 2014 г. до април 2015 са загинали повече от 40% от пчелните семейства. Най-тежко е положението в Оклахома - 63.4%, а най-добре - в Хавай - 13,9%.

Пчеларството има важна роля, преди всичко за опрашването на цветните растения. Насекомите опрашват до една четвърт от земеделските култури.

BUDNA KOMA 08.02 2016 в 12:31 1