Бронтозаврите се завръщат! Те все пак се оказват уникален род

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 април 2015 в 10:31 15127 0

Бронтозавърът, "гръмотевичният гущер".

Макар и един от най-емблематичните динозаври, бронтозавърът (бронтозавърът -"гръмотевичен гущер") отдавна е извън класификацията на динозаврите. От 1903 г. научната общност смята, че бронтозаврите са всъщност са апатозаври. Сега подробно ново проучване от палеонтолози от Португалия и Обединеното кралство е предоставило убедителни доказателства, че бронтозаврите са различни от апатозаврите и вече може да бъдат възстановени като уникален род, съобщава ScienceDaily.

Изследването е публикувано в списание PeerJ.

Бронтозавърът е един от най-харизматичните динозаври на всички времена, вдъхновявал поколения деца, благодарение на своите размер и емоционално наситено име. Но всеки, дори любител палеонтолог знае, че бронтозавър е погрешно название и че всъщност това е апатозавър.

Историята на бронтозавъра е сложна и една от най-интересните истории в науката. През 1870-те, в западната част на САЩ са намерени десетки находки на изкопаеми видове, най-вече динозаври. По това време между двата съперничещи си екипа на известни и влиятелни палеонтолози Марш и Коуп се разгръща такова съперничество, че остава в историята като "войни за костите".

Марш (вляво) и Коуп (вдясно). Снимки:wikipedia

Всеки от двамата палеонтолози използвал непочтени методи в конкуренцията си с другия - прибягвали до подкупи, кражби и унищожаване на костите като наемали шпиони и бандити за да саботират всяка находка. Всеки атакувал научните публикации на другия, за да срине доверието към него и да спрат финансирането му.

По това време, екипът на Марш открива два огромни, частични скелета на динозаври с дълга шия и ги транспортира до музея Пийбоди на Йейл в Ню Хейвън, където Марш е директор. Марш описна първият от тези скелети като Apatosaurus ajax ,  "измамен гущер" и на гръцкия герой Аякс. Две години по-късно, той нарича втория скелет Brontosaurus excelsus ,  "благороден гръмотевичен гущер". Но тъй като нито един от скелетите не е открит с череп, Марш реконструира Brontosaurus excelsus. Бронтозавърът е огромно животно като Апатозавъра и като друг динозавър с дълга шия от западната част на САЩ, камаразавъра, Camarasaurus. Заради тази прилика, изглеждало логично към момента, че бронтозавърът трябва да има също подобна яка черепна кутия като тази на камаразавър. Но тази реконструкция се оказва погрешна.

Малко след смъртта на Марш, екип от Музея на Чикаго намира друг скелет, междинна форма, много подобен на двата Apatosaurus ajax и Brontosaurus excelsus. И палеонтолозите решават, че Brontosaurus excelsus е всъщност толкова подобен на Apatosaurus ajax, че би било по-правилно да се отнасяме към тях като два различни вида от един и същи род. Така бронтозавърът изчезва за науката и оттогава, Brontosaurus excelsus става известен като Apatosaurus ajax и името бронтозавърът не се счита за научно валидно до днес.

Апатозавър Камаразавър

Последният удар за "бронтозавъра" се случва през 1970 г., когато изследователи показват, че апатозаврите не са тясно свързана с камаразаврите, а с друг динозавър от същия район: диплодокът. Но диплодоците са с малък, подобен на конски череп и така апатозаврите и по този начин "бронтозаврите" трябва да са имали череп по-близък до този на диплодока, вместо до камаразавъра - и така възниква популярния, но неверен мит, че "бронтозавърът" е апатозавър с грешна глава.

Диплодок

Но сега, в ново изследване, публикувано в рецензираното списание с отворен достъп PeerJ, което се състои от почти 300 страници с доказателства, екип от учени от Португалия и Обединеното кралство са показали, че бронтозавърът е различен от апатозаврите.

Как може едно проучване да опровергае повече от век на научни изследвания?

"Нашето изследване не би било възможно с това ниво на детайлност преди 15 или повече години", обяснява Емануел Чоп (Emanuel Tschopp), ръководител на изследването от Universidade Nova де Lisboa в Португалия.

В науката, разграничението между видовете и родовете е без ясни правила. Означава ли това, че решението да се възкреси бронтозавъра е само въпрос на лично предпочитание? "Ни най-малко," обяснява Емануел Чоп, "Опитахме се да бъдем максимално обективни, когато взехме това решение." Изследователите са използвали статистически подход за изчисляване на разликите между други видове и родове на подобни на диплодок динозаври и са били изненадани от резултата. "Различията, които открихме между бронтозаврите и апатозаврите са най-малкото толкова многобройни, колкото тези между други тясно свързани родове и много повече от тези, което обикновено се откриват между видовете ", обясни Роджър Бенсън (Roger Benson), съавтор от университета в Оксфорд.

Затова Емануел Чоп и колеги са заключили, че е възможно да се възкреси Brontosaurus като род, различен от Apatosaurus . "Това е класически пример за това как работи науката", каза проф. Матеус (Octávio Mateus), сътрудник на изследването. "Особено когато хипотезите се базират на откъслечни вкаменелости."

Науката е процес, който винаги се движи към по-ясна картина на света около нас. Понякога това означава, че трябва да се отстъпи малко назад преди да се продължи напред. Така бронтозавърът, който преди години предизвика любопитството на милиони хора по света, сега се върна за да го направи отново.