Част от нашата Луна може би обикаля около Слънцето, заедно със Земята

Камо'оалева, обект, който обикаля около Слънцето заедно със Земята, е неочаквано червен, което кара изследователите да подозират, че има лунен произход.

Ваня Милева Последна промяна на 12 ноември 2021 в 00:01 12092 0

Концепция на художник за квазиспътника Kamo'oalewa, който може да е фрагмент от Луната. Кредит: Addy Graham/University of Arizona

Малка част от Луната може да обикаля около Слънцето също като Земята. Този обект, наречен Камо'оалева, има неочакван състав, който намеква, че може да е бил откъснат от Луната и изхвърлен в орбита.

Квазисателити като Камо'оалева - каквито Земята има пет - пътуват заедно с планетата си в подобни орбити около Слънцето. Бенджамин Шарки (Benjamin Sharkey) и Вишну Реди (Vishnu Reddy) от Университета на Аризона ръководят екип, който с помощта на Големия бинокулярен телескоп (Large Binocular Telescope) и Лоуъл Дискавъри телескоп (Lowell Discovery Telescope), и двата в Аризона, изследва спектъра на светлината, отразяваща се от Камо'оалева.

Астероидът Камо'оалева в орбита около Слънцето и Земята. Кредит: Wikimedia Commons Линк към анимацията.

Техните наблюдения показват, че е неочаквано червено.

„Не изглежда така, както бихме очаквали, ако бе просто „обикновен“ астероид“, разказва Шарки. „Разгледахме почти 2000 спектра на други близки до Земята астероиди и нито един от тях не съвпада" с Камо'оалева.

Те също така сравняват наблюденията си с подробности за няколко други типа астероиди, които може да бъдат неочаквано червени, включително такива с високо съдържание на метал и такива, покрити с малки зърна прах, но нито един от тях не съвпада. Единственото близко съвпадение, което изследователите откриват, е с проба от лунна скала, донесена от мисиите "Аполо", намеквайки, че Камо'оалева може да е бил изхвърлено от Луната парче при сблъсък с астероид.

„Това е един вид липсващото парче от пъзела“, коментира Реди. „На Земята има метеорити, на Луната или дупки, откъдето идват някои от тези камъни, и това може да е едно такова парче.“

Определянето на колко време е пътувал Камо'оалева със Земята е по-трудният въпрос.

„Смятаме, че е дошъл от Луната. Съставът изглежда съвпада, но да се разбере кога е изхвърлен от Луната или откъде е изваден от Луната е трудно“, обяснява Реди. "Единственият начин да стане това, е да получим обратно проба."

В китайската космическа агенция вече се разработва подобна мисия, наречена Zhenghe, която планира да стартира в средата на 2020-те.

Справка: Communications Earth & Environment, DOI: 10.1038/s43247-021-00303-7