Червената планета в най-близкия й подход към Земята за 15 години

НаукаOFFNews Последна промяна на 31 юли 2018 в 15:00 10517 0

Кредит NASA, ESA, and STScI

Снимка на Марс, получена от космическия телескоп Хъбъл 13 дни преди максималния подход на Червената планета към Земята през 2018 г.

Днес Земята и Марс ще бъдат на разстояние 57,6 милиона километра, в момента на най-близкия подход е 31 юли в 10:45 часа българско време.

Червената планета се вижда лесно с просто око, но хората с телескоп може да видят някои подробности за планетата, включително и ледените ѝ шапки.

Къде е Марс в нашето нощно небе

Марс достига най-високата си точка около полунощ - около 35 градуса над южния хоризонт или една трета от разстоянието между хоризонта и точката над главата ви. Марс ще бъде видим през по-голямата част от нощта.

Вече седмици Марс е по-ярък от обичайното, но това не е максимумът. Поради позицията си във вторник,ще ни изненада не само с яркост, но и с размери.

Освен това, наблюденията ще се улесняват от глобалната прашна буря, която в момента е завзела нашата съседка. Добрата новина за марсианския прах е, че отразява слънчевата светлина, което прави Червената планета изглежда по-ярка, но разбира се, не колкото Венера, но заради оранжево-червен цвят на планетата, лесно ще намерите Марс в небето.

Защо Марс понякога изглежда много ярък, а понякога много блед?

Първото нещо, което трябва да осъзнаем, е, че Марс не е много голяма планета. Той е с диаметър едва 6790 км, което го прави само малко по-голям от половината от Земята, която има диаметър 12750 километра.

Марс не е много голям, така че неговата яркост или липса на яркост са свързани с това колко е близо до нас.

Фейк нюз

Но не се заблуждавайте от Марс - от 2003 г. се разпространява в социалните мрежи една градска легенда всеки път, когато Марс прави близък подход. Посланието е, че Марс ще изглежда голям, колкото Луната в нощното ни небе. Ако това бе вярно, би трябвало да ни създаде големи проблеми предвид гравитационното привличане между Земята, Марс и нашата Луна, предупреждава сайтът на НАСА.

До средата на август Марс ще отслабва, тъй като планетите Марс и Земята ще се отдалечават една от друга в орбитите си около Слънцето.

"Причината, поради която Марс става толкова ярък, е фактът, че приближаваме опозицията на Марс - това е времето, когато Земята ще бъде точно между планетата и слънцето", обяснява астрономът Дейв Самуел (Dave Samuhel) за AccuWeather.

Какво представлява "близкият подход" на Марс?

Това е събитието, когато Марс и Земята се доближават една до друга в орбитите си около Слънцето. "Близък подход" е относително понятие. Минималното разстояние от Земята до Марс е около 54,6 милиона километра. Това обаче не се случва много често.

Ако Земята и Марс имаха перфектни кръгови орбити, минималното им разстояние винаги щеше да е едно и също. Те обаче имат елиптични траектории.

Освен това взаимното гравитационно влияние на планетите постоянно променя малко формата на орбитите им. Гигантският Юпитер особено влияе върху орбитата на Марс.

Орбитите на Марс и Земята също са и леко наклонени една спрямо друга.

Илюстрация на орбитите на Марс и Земята около слънцето по време на близкия подход. NASA/JPL-Caltech

Всички тези фактори означават, че не всички близки срещи са еднакви. През 2003 г. Марс и Земята бяха най-близо през последните 60 000 години, разстоянието между тях е 55.7 милиона километра, което, за съжаление, няма да се случи отново до 2287 г.

Червената планета се приближава особено близо само веднъж или два пъти на всеки 15 или 17 години.

Кога се появява близкият подход на Марс?

Близки подходи на Марс се случват около на всеки 26 месеца. Това е тясно свързано с опозицията и ретроградността на Марс.

Когато Марс и Земята са най-близо помежду си, обикновено е най-доброто време да се отиде на Марс. Много мисии на Марс са се възползвали от близостта да посетят Червената планета. Ето защо, в зависимост от бюджета, често ще видите, че Марсианските мисии стартират на около всеки две години:

2001:      Mars Odyssey
2003:      Mars Exploration Rovers
2005:      Mars Reconnaissance Orbiter
2007:      Mars Phoenix Lander
2009: (пропусната възможност)
2011:      Mars Science Laboratory/Curiosity Rover
2013:      MAVEN
2016: (пропусната възможност)
2018:      InSight
2020:      Мars 2020

Илюстрация на размерите на Марс по време на близкия му подход през 2018 и 2020 г.

Ако пропуснете да видите близкия подход на Марс през 2018 г., не се притеснявайте - следващият близък подход на Марс е на 6 октомври 2020 г., когато 'Червената планета' ще бъде 62.07 милиона километра от Земята. А следващото подобно на сегашното сближаване няма да настъпи до 11 септември 2035 г., когато Марс ще се намира на разстояние от 57 милиона километра.