Далечните квазари са оградени с ореол

Георги Гърков Последна промяна на 27 октомври 2016 в 12:49 3304 0

Кредит ESO/Borisova

Мозайка на 18 от 19-те квазари, наблюдавани от международния астрономически екип.

Ново проучване на международен екип от астрономи показва, че наличието на ореоли около квазарите е далеч по-често, отколкото се предполагаше преди, пише Science Daily.

Установените в рамките на проучването свойства на ореолите също така противоречат на приетите досега теории за формирането на галактиките в ранната Вселена.

Доклад за изследването е публикуван в arXiv.

Екипът, оглавен от група в Швейцарския технологичен институт, е използвал инструмента MUSE ( Multi Unit Spectroscopic Explorer) при работата си с телескопа VLT (Very Large Telescope) в обсерваторията Паранал на Европейската космическа организация.

Предмет на изследването били газовите образувания около далечни активни галактики, формирали се по-малко от два милиарда години след Големия зрив. Тези активни галактики, наречени квазари, съдържат в ядрото си свръхмасивни черни дупки, които поглъщат звезди, газове и друга материя с изключително висока скорост. Поглъщането на свой ред води до освобождаването на огромни количества електромагнитна радиация. Това прави квазарите най-ярките и активни обекти във Вселената.

В проучването са включени 19 квазари, избрани от най-ярките, които са наблюдавани с MUSE. Предишни проучвания са показвали, че близо 10% от всички проучени квазари са заобиколени от хало (ореол), съдържащ предимно съвкупност от йонизирани водородни атоми.

Това хало обикновено се простира до 300 000 светлинни години от ядрата на квазарите. В новото проучване обаче има изненада - у всичките засечени 19 квазари е наблюдавано хало. Много по-голям брой от статистически очакваните 2. Екипът подозира, че това се дължи на силно нарасналата наблюдателната мощност на MUSE в сравнение с други подобни инструменти, но е необходимо да се извършат допълнителни наблюдения, за да се установи дали това е случаят.

"Все още е много рано да се каже дали резултатът се дължи на новата ни наблюдателна техника или има нещо особено в квазарите от нашата извадка. Така че имаме много още да научим - сега сме едва в началото на една нова ера на открития", коментира Елена Борисова от ETH Цюрих, водещ автор на изследването.

Първоначалната цел на изследването е да се анализират газовите компоненти на Вселената в най-едър мащаб - структура, позната още като космическата мрежа, в която квазарите образуват ярки възли. Газовите компоненти на въпросната мрежа се засичат изключително трудно по принцип, така че случаят предоставя уникална възможност да се изучават газовите образувания в космическа структура от такъв едър мащаб.

19-те новооткрити халота обаче донесоха нова изненада - те са изградени от сравнително студен междугалактичен газ - около 10 000 градуса по Целзий. Това разкритие противоречи с приетите към настоящия момент структурни и формиращи модели на галактиките - които предполагат, че газът при такава голяма близост с галактиките трябва да има температура от порядъка на милиони градуси.

Откритието показва потенциала на MUSE за наблюдения над такъв тип обекти. Съавторът Себастиано Канталупо (Sebastiano Cantalupo) е силно развълнуван от новия експеримент и от възможностите, които разкрива. "Използвахме невероятните възможности на MUSE в това изследване, което ще павира пътя за други в бъдеще. В съчетание с една нова генерация от теоретични и изчислителни модели, този подход ще продължи да ни предлага нов прозорец към формирането на космическата структура и еволюцията на галактиките"