07 декември 2019
  •  Говорят медиците

Детекторите LIGO и Virgo отварят новия ловен сезон за гравитационни вълни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 април 2019 в 12:028380
Изглед на едно от огледалата на Virgo. Изследовател отстранява спирачките от огледалото след последното ъпгрейдване.Кредит: EGO/Virgo Collaboration/Perciballi

Търсенето на гравитационни вълни продължава. Три от детекторите са отново с поглед към космоса в търсене на изкривявания на пространство-времето. И наскоро обновените уреди може да се окажат най-продуктивните до момента, съобщават Science news

Два от детекторите на усъвършенстваните детектори за гравитационни вълни, LIGO, разположена в Ханфорд, Уошингтън и Ливингстън, Луизиана и Virgo, разположен близо до Пиза, официално започват отново да приемат данни на 1-ви април. Спрени от дейност за подобрения от август 2017 насам, детекторите сега имат подобрени лазери, огледала и други компоненти. И за пръв път, три детектора ще използват квантова технология, известна като стискане, която ще намали нежеланите трептения на чувствителните инструменти.

Учените очакват с нетърпение откриването на повече вълни, образувани от сливане на две черни дупки или от сблъсък на две плътни отломки от звезди, наречени неутронни звезди - двата типа гравитационни вълни, наблюдавани досега. Очакват се и нови източници на космически трептения, включително и възможността от сблъсък на черна дупка и неутронна звезда. Трите уреда ще претърсват космоса за около година преди отново да бъдат изключени за подобрения.

За разлика от предишните изследвания, когато регистрираните гравитационни вълни се пазеха в тайна, до момента, в който учените бяха готови да ги публикуват, новите засичания ще бъдат веднага съобщавани публично. По този начин всеки астроном ще бъде способен да търси възможната светлина, получена като резултат от сътресенията, което може да доведе до потенциални нови научни открития.

Възможно е скоро и четвърти детектор, известен като KAGRA, да се включи в търсенето. Този детектор, разположен под Камиока, Япония е почти готов да започне събирането на данни.