Допълнителната стая на МКС се разду напълно

Наука ОFFNews Последна промяна на 29 май 2016 в 08:05 5376 0

Кредит NASA

Един неуспешен опит в четвъртък и повече от седем часа раздуване и вече Международната космическа станция има допълнителната стая - надуваем мобилен модул Bigelow Expandable Activity Module (BEAM).

Благодарение на усилията на екипажа на МКС с помощта на специалисти на НАСА, това първо по рода си помещение достигна пълния си размер, съобщи НАСА.

Новата стая, наречена BEAM за кратко, е построена за НАСА от Bigelow Aerospace. Предишният опит да се разгърне модула бе направен миналия четвъртък. Причината за провала може да са материалите, от които е направен BEAM. Поради забавянето на старта към МКС, той е прекарал повече от 10 месеца в компресирано положение. BEAM е изработен от удароустойчив материал, подобен на кевлар. Стените му са от тъкан и пяна. "Колкото по-дълго е опакован, толкова е по-свит и изисква повече време, за да се раздуе", - обясни на пресконференция представителят на Bigelow Aerospace Лайза Коке (Lisa Kauke), цитирана от Reuters .

Новият модул бе прикрепен към външната повърхност на станцията посредством роботизираната ръка Canadarm 2.

Вторият опит за разгъване бе успешен. Процесът започна в събота от 09:04 EDT (16:04 българско време) и завърши в 16:34 EDT (23:34 б. вр.). Десет минути по-късно налягането в модула се изравни с останалата част от Международната космическа станция. Модулът ще остане в продължение на най-малко две години като за този период астронавтите ще оценят способността му да предпазва от радиация, да поддържа оптимална температура и да издържат на ударите на микрометеорити и други влияния на космическата среда.

Напълно напомпан модулът BEAM е 4 метра дълъг и 3.2 м широк. Съдържа 16 кубически метра жилищна площ. В компресирано състояние е 2.1 х 2.4 м.

Bigelow Aerospace е основана преди повече от 15 години от Робърт Бигълоу, който е направил богатството си от хотелската си верига Budget Suites. През 2000 г. Бигълоу предлага технология за надуваеми космически жилищни модули на НАСА в проекта TransHab, но Конгресът го отхвърля.

TransHab/2000г/Bigelow Aerospace

Освен теста на BEAM на МКС, НАСА има отделен договор с компанията Bigelow Aerospace за надуваем модул В330, който може да бъде използван за мисии до Луната и Марс..

Модулът В330 на Bigelow Aerospace има обем 330 кубически метра вътрешно пространство.

Надуваемите жилищни модули са много обещаващи за бъдещите космически изследвания, особено за по-дълги, далечни космически мисии, където на екипажа ще е нужно повече място за оборудване и работа. През следващите две години, експериментът ще покаже възможностите си, за да може НАСА да обмисли прилагането на надуваеми конструкции за нейната бъдещз мисия до Марс .