Древните обитатели на Амазонка са отглеждали кашу и какао в дъждовните гори

Антония Петрова Последна промяна на 05 март 2017 в 19:08 4894 0

Учените, които изучават дъждовните гори на Амазонка, от десетилетия са в дебат "природа срещу прехрана". Мнозина еколози смятат, че преди европейците да пристигнат в двете Америки, обширните диви гори са били девствени и недокоснати от човешка ръка. Но изследователите вече имат доказателства, че преди хиляди години древните цивилизации са култивирали растения и дървета по Амазонка, което е в подкрепа на идеята, че местните жители са играли роля в оформянето на горите.

"Големи райони от Амазонка са по-малко недокоснати отколкото си мислим", коментира проф. Ханс тер Стеехе (Hans ter Steege), еколог от Naturalis Biodiversity Center в Холандия и автор на статията по темата, публикувана в Science. "Хората, които са живели тук преди Колумб, са оставили сериозни отпечатъци в природата, които все още са налице", добавя той.

Проф. Ханс тер Стеехе е един от над стотината изследователи, които са открили, че култивирани дървета и видове палми, като какао, кашу и акай, бразилски ядки и каучук, пет пъти по-вероятно доминират в съвременните амазонски гори от некултивираните дървета.

Каролина Левис (Carolina Levis), докторант в Националния институт за изследвания на Амазонка в Бразилия (National Institute for Amazonian Research) и университетския и изследователски център Вагенинген в Холандия (Wageningen University and Research Center), е водещ автор в проучването. Тя и екипът й са проучили данни от Amazon Tree Diversity Network, които обхващат 1 170 горски парцела. Повечето от парцелите достигат приблизително 1 хектар всеки и са били изследвани вече на място от еколози, които са преброили и идентифицирали видовете растения върху тях. Каролина Левис и екипът й след това са идентифицирали 85 култивирани растения за анализ.

Единият от начините, по които екипът е определял дали растение е било култивирано, е оглед на плодовете му. Учените са открили, например, че някои прасковени палми, които дават плодове от по 200 грама, при израстване в диво състояние тежат около 1 грам. Няколко култивирани растения, които са идентифицирали, все още растат Южна Америка.

източник: Tinde van Andel

Каролина Левис сравнява списъка си от 85 растения с друга база данни на над 3 000 археологически места от преди да пристигнат испанците и португалците преди 500 години. Култивираните растения се развивали отлично в близост до археологически места, много повече от некултивираните такива. "Показваме за първи път тези корелации между видовете растения в горите днес и археологическите открития", отбелязва Левис.

Откритията предполагат, че или древните цивилизации са култивирали растения, или целенасочено са заселвали зони с растения, които биха могли да ядат и използват. Левис подозира, че хората са култивирали растенията, въпреки че проучването не казва по какъв начин са били избирани селищата на дневните цивилизации. В някои парцели повече от половината от растенията се оказват култивирани дървета и палми.

Дженифър Уотлинг (Jennifer Watling), археолог от Университета в Сау Паулу (University of São Paulo), Бразилия, която не участва в проучването, коментира за New York times, че "големият брой данни, проверени от тези автори, дават добра причина да се вярва, че разпределението на култивираните видове в много части на Амазонка е силно вързано с действията на обществата преди Колумб".

Но Кристал Макмайкъл (Crystal McMichael), палеоеколог от Университета в Амстердам (University of Amsterdam), смята, че сравненията на данните не са убедителни. Нови преки доказателства, като вкаменелости на култивирани растения по археологическите места, биха помогнали за подобни теории, отбелязва тя. Докато проучването показва потенциална асоциация между древните хора и съвременното устройство на горите, то не изключва и възможността култивираните растения да се появяват с по-съвременни селища, коментира още Макмайкъл.

Д-р тер Стеехе не е съгласен с това заключение. Проучването "промени моето виждане за горите", отбелязва той. "Не само екологията и околната среда е създала тази гора, но и хората, които са живели там преди това", смята тер Стеехе.