Фантастични кадри на скорошната слънчева буря в шведското нощно небе (видео)

Наскоро ярки зелени и лилави сияния се въртяха и танцуваха по цялото нощно небе над Швеция.

Ваня Милева Последна промяна на 20 октомври 2021 в 00:01 7347 0

Кадър от видеото „all-sky“. (ESA)

Нощното светлинно шоу е заснето от камера за наблюдение на небето в Кируна, Швеция, която е част от мрежата на космическата метеорологична служба на Европейската космическа агенция (ESA).

Тази камера е насочена право нагоре и е снабдена с обектив рибешко око, за да може да заснеме небето от хоризонт до хоризонт. Аурора Бореалис, известна още като Северно сияние, е видима поради въздействието на мащабното изхвърляне на коронална маса или CME (coronal mass ejection) от Слънцето, забелязано върху диска на нашата звезда в събота (9 октомври). Изригването засяга магнитосферата на нашата планета на 12 октомври, предизвиквайки полярни сияния, наблюдавани на много места в Северното полукълбо.

„Това, което ми харесва в този видеоклип, е възможността да видя тази красива, лилава полярност, по-ясно видима по време на интензивни геомагнитни бури “, разказва Хана Лорънс, учен - специалист по космически метеорологични приложения - от Европейския център за космически операции (ESOC).

"Движението на тази вихрова структура в пространството и времето често се нарича аврорална динамика".

Лорънс обяснява, че полярното сияние е проява на сложни движещи сили, действащи в далечната магнитосфера, което го прави полезен и красив инструмент, с който да се наблюдават метеорологичното космическо време.

Но възможността да се изследва динамиката на полярното сияние е особено важна, когато се изследва връзката между йоносферата и магнитосферата, които са свързани с линиите на магнитното поле.

Няколко космически кораби държат под око Слънцето: Обсерваторията за слънчева динамика (Solar Dynamics Observatory), слънчевата сонда "Паркър"  (Parker Solar Solar Orbiter) са само част от инструментите, които учените използват, за да научат повече за нашата звезда и как тя влияе на нашата планета.

Наземните обсерватории, подобно на тези камери, също са жизненоважни за разбирането на сложните, а понякога и опасни взаимодействия между Слънцето и Земята.

Снимка на великолепното изригване M1.6 с помощта на SDO и STCE/SIDC. Много вероятно то да е изстреляло насочена към Земята CME в космоса.

По-голямата част от слънчевия вятър се блокира от защитната магнитосфера на Земята, но някои заредени частици се улавят в магнитното поле на Земята и се спускат до геомагнитните полюси, сблъсквайки се с горните слоеве на атмосферата, за да създадат красивите сияния.

Източник: Here’s the View From Sweden During the Recent Solar Storm, Universe Today