Гледайте с нас старта на сондата, която ще се разбие в астероид в тестова мисия за спасяване на света

Ваня Милева Последна промяна на 23 ноември 2021 в 20:45 20018 0

Kredit: NASA / JHUAPL / Steve Gribben

НАСА изпраща сонда в космоса, за да се сблъска нарочно с астероид, за да определи дали това е ефективен начин за промяна на курса на всякакви опасни космически обекти, които се насочват към нас.

Нека да е ясно, в момента няма известни обекти с траектории, които се насочват към Земята, но е най-добре да сме подготвени. Както казва НАСА : "Планетарната защита се състои намирането на астероиди, преди те да ни намерят."

Тестът за двойно пренасочване на астероиди (DART - Double Asteroid Redirection Test), който трябва да стартира на 24 ноември, ще изпита метод за отклоняване на астероиди чрез удрянето им с високоскоростни дистанционно управлявани космически кораби, заявяват представители на НАСА. Учените ще изпратят космическия кораб DART, който се сблъска с астероида Дидим B (Didymos B), по-малкият от двата обекта в астероидната система Дидим, в която по-големият е с диаметър около 780 м, а по-малката му луна е с диаметър около 160 м.

Анимация визуализира подхода на DART към неговата астероидна цел. Кредит: NASA/Johns Hopkins APL

Системата астероиди близнаци, която всъщност не представлява заплаха за Земята, е идеалната цел за тестване на метода на НАСА „кинетичен ударник“ (kinetic impactor). Сондата ще се удари в Дидим B с около 24 140 километра в час, прехвърляйки кинетичната си енергия към по-малкия астероид, приближавайки го до неговия астероиден спътник. Ако успее, Дидим B ще обикаля около Дидим с поне 73 секунди по-бързо от преди.

Анимация на орбитата на системата Дидим около Слънцето. Кредит: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben

Схемата на мисията DART показва сблъсъка с луната на астероида Дидим. След удара наблюденията от базирани на Земята оптични телескопи и планетарен радар ще измерват промените в орбитата на спътника около главния астероид. Кредит: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab

За съжаление, за космическия кораб ще да нужни 10 месеца да стигне до там и ще види Дидим B само около час преди да се сблъска, така че няма да можем да видим дали тестът е успешен до края на следващата година.

Може обаче да гледате старта. Понастоящем е планирано за не по-рано от 1:20 часа EST (8:20 българско време) на 24 ноември, сондата ще стартира на ракета SpaceX Falcon 9 от базата на космическите сили Ванденберг в Калифорния.

НАСА предава на живо старта в своите канали във FacebookTwitter и YouTube или можете да го гледате тук.

Дидим се е приближил най-много до Земята през 2003 г., когато прелита на разстояние от приблизително 7,18 милиона км, но обикновено обикаля около слънцето точно извън орбиталния път на Земята, според НАСА. Въпреки че Дидим не заплашва Земята, той е с подходящия размер, за да се тества дали сблъсъкът може да тласне опасен NEO достатъчно, за да го отклони от курса му на сблъсък със Земята.

Все пак, за да отклони астероид, НАСА ще трябва да го открие, преди да удари Земята. Ето защо друга мисия, NEO Surveyor, разработва инфрачервен космически телескоп, който може да подобри възможностите за проследяване на опасни астероиди като UA1, които се приближават зад слънцето.

Към днешна дата НАСА е идентифицирала приблизително 27 000 NEO, от които около 9 800 са с диаметър най-малко 140 м, а 890 са с диаметър 1 км, според данни на CNEOS.

Всъщност на всеки две години НАСА се обединява с други агенции по света за учение за спасяване на планетата от хипотетичен насочващ се към нас астероид. За съжаление учението даде смесени резултати. През 2019 г. астероидът бе успешно отклонен от Денвър, но след това изравни Ню Йорк със земята. През май тази година учението не успя да предотврати "унищожаването" на голяма част от Европа, след като бе „открит“ приближаващ астероид, който ще удари след шест месеца. Експертите осъзнават, че ще ни трябва поне пет години предизвестие, за да отклоним астероид, оттам и цялото проследяване.

И така, каква е вероятността обект, който потенциално да сложи край на света, сблъсквайки се със Земята?

Астероидът Бенну се счита за един от двата най-опасни известни астероида в Слънчевата система. През август тази година НАСА прецизира вероятността Бену да удари Земята между днес и 2300 година до около 1 на 1750. Най-вероятната дата за сблъсък е 24 септември 2182 г., а вероятността за сблъсък за този конкретен ден е 1 на 2700. Много нисък риск, но както казва НАСА, най-добре е да сте подготвени, за всеки случай.

Източник: NASA Is About To Launch A Mission To Crash Into An Asteroid To Save The World, IFLScience