12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Глухарчетата могат да контролират химически вредителите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 януари 2016 в 15:1130930
Снимка: Wikimedia Commons

Химици от университета в Берн и Института Макс Планк са установили, че коренът на глухарчето се защитава от ларвите на майския бръмбар (Melolontha Melolontha) с помощта на конкретен компонент от млечния си сок.

Изследването е публикувано в списание PLoS ONE.

Веществото, което потиска апетита на ларвите, е естер на тараксиновата киселина. То е установено в резултат на корелационен анализ - изследователите са анализирали наддаването на тегло на ларвите, в зависимост от концентрацията на различните компоненти в млечния сок на обикновеното глухарче (Taraxacum officinale agg.). Установено било, че с увеличаване на концентрацията на избрания естер в биомасата на глухарчето забавя развитието на вредителя. Веществото намалило значително количеството биомаса, изядено от ларвите.

​​Зависимости между наддаването на тегло на ларвите на майския бръмбар и концентрацията на различните компоненти на млечния сок в растенията. Изображение: Meret Huber et al., / PLoS ONE, 2015

Авторите са идентифицирали гена, отговорен за производството на токсина и създали линия растения, в които се потиска синтеза на тараксиновата киселина. Трансгенните глухарчета станали предпочитани пред естествените. По време на експеримента, ларвите изяждали три пъти повече биомаса от корените на ГМО растенията.

Отдавна е известна ролята на вторичните метаболити в растенията за предпазването им от вредители. Но досега не бе известна конкретната връзка.

Според Джонатан Гершензон, съавтор в изследването, най-изненадващ е фактът, че от всички вещества в млечния сок на глухарчетата само едно отговаря за защитата на корените на растенията. Учените планират да потърсят следи от адаптации на ларвите към химическата защита на глухарчета, съобщава сайтът на Института Макс Планк.