14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Големият адронен колайдер счупи собствения си рекорд за ускоряване на частици

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 април 2015 в 09:2122310
"LHC страница 1" показва състоянието на LHC снощи. Черната линия показва увеличаването на енергията до 6.5 TeV Снимка: LHC / CERN

Около полунощ вчера, инженерите в ЦЕРН са счупили световния рекорд, като са ускорили лъч от частици до 6.5 тераелектронволта - 60% повече от предходния рекорд от 4 TeV, съобщи вчера сайтът на ЦЕРН.

На 5 април инженерите на ЦЕРН изпращат снопове протони по целия път около реконструирания LHC за първи път от повече от две години. На 9 април, те поддържат сноп високоенергийни протони с енергия 6.5 TeV лъч за повече от 30 минути.

"Това е важна стъпка, но това е наистина само трамплин за генериране на сблъсъци с 13 TeV, което е реално нашата цел", казва Джулия Папоти (Giulia Papotti), водещ инженер в LHC. "Ако искаме да намерим нещо ново в областта на физиката на частиците, трябва да го търсим там, където никой не търсил преди. Това е смисълът на използването на по-високи енергии".

Сега инженерите са насочили усилията си към подготовката за поддържане на два сигурни и стабилни снопа, по един във всяка посока, в продължение на няколко последователни часа.

С постигнатия енергиен рекорд и предстоящите първи сблъсъци на протони, физиците са на крачка по-близо до една нова енергийна граница.

"С тази нова по-висока енергия, сблъсъците имат потенциала да създадат частици, които никога не са били виждани преди в лаборатория", казва Грег Ракнес (Greg Rakness),  координатор на експеримента CMS в LHC. "Физиците в CMS са невероятно развълнуваниа, защото откриването на нови физически явления е мечтата на всеки физик. Откриването на нова физика е това, заради което сме тук и имаме намерение да го направим."