01 декември 2020

Google ни напомни за откривателя на Lactobacterium bulgaricum

| На този ден 27 октомври 22750

Д-р Стамен Григоров, българският микробиолог и откривател на Lactobacterium bulgaricum, бактерията, отговорна за образуването на кисело мляко, бе почетен от Google.

Стамен Григоров е роден на тази дата през 1878 година в село Студен извор, Трънско. Завършва гимназия в София. Следва „Естествени науки“ в Монпелие и защитава докторантура по медицина в Женевския университет.

През 1905 г. д-р Стамен Григоров за пръв път описва млечнокиселия микроорганизъм, който предизвиква ферментацията, необходима за получаване на българско кисело мляко. Първоначално описва млечнокиселата пръчица като „Бацил А“. По-късно микроорганизмът е наречен – Lactobacillus bulgaricus .

Д-р Стамен Григоров докладва своите резултати в Iнститут по микробиология "Пастьор" в Париж. Ръководството на института възлага на руския учен Иля Мечников – бъдещ лауреат на Нобелова награда за физиология или медицина, да потвърди докладваните данни. Мечников потвърждава резултатите на д-р Григоров и въз основа на тях изгражда своята теория за стареенето.

Оригиналната библиография на първооткривателската статия е:

Grigoroff, Stamen. Étude sur une lait fermenté comestible. Le „Kissélo mléko“ de Bulgarie. Revue Médicale de la Suisse Romande. Genéve. Georg&G., Libraires-Éditeurs. Librairie de L’Université. 1905

На д-р Стамен Григоров са предложени редица престижни постове – професор в Женевски университет, директор на Пастьоровия институт в Сао Паоло и други. Той отказва и в края на 1905 г. се връща в своето отечество. Започва работа като околийски лекар и управител на болницата в Трън – днес тя носи неговото име.

В родното му място, с. Студен извор, е създаден Музей на киселото мляко.

Lactobacillus delbrueckii подвид bulgaricus от проба от кисело мляко с марка Activia. Кредит: Wikimedia Commons

Lactobacillus bulgaricus е един от основните микроорганизми, които участват в процеса на ферментацията на кисело мляко. Киселото мляко е естествен пробиотик, който има диетични и лечебни свойства.

Източник: Стамен Григоров, Wikimedia Commons