21 септември 2021

Хъбъл вижда квазар "размножен" 5 пъти от гравитационна леща

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 септември 2021 в 00:00 41670
Кредит: ESA/Hubble & NASA, T. Treu.

Телескопът "Хъбъл" засне космическата сцена с широкоъгълната си камера 3(WFC3). Вярно е, че се виждат четири точки в този пръстен и това не са четири отделни обекта, не, това е само един обект, наречен 2M1310-1714, квазар - изключително ярко галактическо ядро, захранвано от свръхмасивна черна дупка.

Той се намира далеч зад двете точки в средата, две галактики близо една до друга, които лежат точно между квазара и Земята и които огъват пространството около себе си със своята маса, като по този начин огъват и усилват светлината от квазара.

В резултат на това изображението на квазара се разделя на няколко изображения. Но всъщност това не са четирите копия, създадени от гравитационната леща, не, те са пет! Трябва да потърсите петото изображение на квазара - то е точно между двете галактики в центъра на лещата.

Разгледайте снимката в най-голямата й разделителна способност и можете да видите, че петото копие вече е бледа точка точно между двете галактики.

Източник: Hubble Sees Cosmic Quintuple, NASA