Хлебарките се привличат една друга от миризмата на микрофлората си

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 декември 2015 в 10:41 6609 0

Кредит Coby Schal

Учените са установили, че хлебарките се събират заедно, не защото им харесва колективния живот, а защото чревни бактерии в изпражненията им излъчват специфични миризми, които привличат насекомите. Когато тези бактериите отсъстват, хлебарките предпочитат да са сами.

Това изследване е описано в Proceedings of the National Academy of Sciences.

По принцип комуникацията при насекомите става по химичен път - с феромони. Освен тези, които са отговорни за привличането на мъжките от женските са известни и такива, които ги карат да се събират заедно, но досега не беше ясно кои точно са тези химически сигнали.

Ентомолози от Университета на Северна Каролина в Рейли, водени от Коби Шал (Coby Schal), се опитали да разберат, какви именно вещества карат хлебарките да се събират заедно. Те стерилизирали голяма група хлебарки (Blattella germanica) и ги държали в дезинфекцирани клетки. В резултат от техните фекалии почти изчезнали бактериите. Оказало се, че при това положение хлебарките престават да се държат на групи и действат поединично. Вместо да са привлечени от миризмата на екскрементите на собствения си вид, те старателно избягват роднините си.

Ако има микроби в изпражненията на "съседа" нормалната хлебарка задължително ще отиде и да ги помирише (80-100% от случаите ги предпочитат от обикновената вода). Това се случило, когато Коби Шал заразил стерилната колония с бактериална микрофлора. Хлебарките отново започнаха да си правят "събрания".

Авторите направили химичен анализ на летливите вещества, които отделят фекалиите на стерилните и тези с микрофлора хлебарки. При стерилните липсвали големи количества мастни киселини, които в този случай може да са сигнал за "купон". Всъщност, дори изкуствено синтезирани, тези съединения са привлекателни за хлебарките.

Това противно на пръв поглед изследване може да има голямо значение, неслучайно резултатите му са широко обсъждани (Cockroaches communicate via bacteria in their feces). Това дава надежда за създаване на изцяло ново поколение средства за премахване на хлебарките: нетоксични и безопасни за хората капани, в които насекомите сами ще влизат, привлечени от правилните химични сигнали. Второ, подобни сигнали ще могат да се получат и за други видове, които ще може да бъдат контролирани.

Това изследване е още един аргумент в полза на спорната идеи, че чревната микрофлора сериозно влияе върху поведението на самия собственик на червата. Например скакалците, които също се събират на огромни групи, се привличат взаимно от миризмата на определени чревни бактерии.

Интересно е, какво е положението при хората? Дали когато отиваме на купон или дискотека, всъщност не бързаме, за да срещнем своите микроби с други.